روش تشخیص چوب ترموود اصل از تقلبی

چوب ترمووود چیست؟

قبل از اینکه در مورد روش تشخیص چوب ترموود اصل از تقلبی توضیح دهیم ابتدا باید بدانیم که ترموود چیست و چگونه تولید می گردد.

ترمووود (Thermowood) که امروزه با نام ترمو معروف شده به چوبی گفته میشود که ویژگی های فیزیکی و شیمیایی آن با حرارت دچار تغییر شده و در اثر این فرایند، خواص این چوب بهبود پیدا میکند و به دلیل قراردادن آن در فرایند بخار آب، رطوبتش به زیر 6 درصد کاهش پیدا می کند و متعادل می شود به طوریکه استحکام این چوب در برابر رطوبت و تغییرات آب و هوایی بیشتر از چوبهای معمولی میشود .

این فرآیند بستگی به نوع چوب، حجم چوب و رطوبت اولیه آن دارد که در سه بخش:

  • خشک کردن
  • حرارت دادن
  • خنک کردن

به مدت 48 تا 96 ساعت طول میکشد تا ترمو وودها با بالاترین کیفیت آماده شود. خاص بودن ترمو وود این جا مشخص میشود که کیفیت بالای آن از زمان قطع شدن درخت تا بیرون آمدن از جنگل حتی تا پایان عملیات فرآیند ادامه پیدا میکند.

سازگاری آن در مناطق مختلف جغرافیایی از ویژگی منحصر به فرد چوب ترمو است . بعد از فرایند حرارت، مواد مغزی داخلی چوب از بین میرود و دیگر امکان رشد کپک و قارچ، حشرات آفت چوب، باکتری ها در چوب وجود ندارد. در فرآیند ترمو، وزن این چوب سبک میشود و از آن به عنوان عایق استفاده میشود که از هدررفت حرارت جلوگیری نموده در حفظ اعتدال دمای مفید کارساز است. همینطور نگهداری، نصب و استفاده از این چوب راحت تر میشود. اتفاق جالبی که در این فرآیند می افتد رنگ ترموودها است که به قهوه ای تیره تبدیل میشود. خود این عامل تغییر رنگ، جلوه زیبایی به آنها میدهد که این ویژگی ترموودها را خاص تر و نسبت به سایر چوب ها متمایز میکند.

چوب ترمووود
چوب ترمووود

چوب ترمووود چگونه تولید میشود؟

چوب ترمو از درخت کاج ( PIN ) و چوب زبان گنجشک ( ASH ) به دست می آید که درجنگل های سرسبز قاره اروپا به خصوص کشور فنلاند و جنگلهای شرقی کشور کانادا ( آمریکای شمالی ) به صورت گسترده و با مجوز تولید میشود. یکی از نشانه های مهم، گره های منظم در بافت چوبی آن است. درختان کاج به دلیل اینکه بافت داخلی منظمی دارند به صورتیکه گره های پروانه ای شکل درونشان ایجاد شده است در موارد تزیینی کاربردهای فراوانی دارند. کشور فنلاند به خاطر سال ها تحقیق در زمینه جنگلداری و داشتن تخصص کافی و موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی کشور خود موفق به توسعه پرورش گونه های کاج و ایجاد جنگل های لازم برای صنایع ترمووود ، از بهترین تولیدکنندگان چوب ترمو در جهان می باشد. دلیل اینکه این شرایط در کشور ما وجود ندارد ایجاد جنگلهای کاج و تولید چوب ترمو محیا نیست.

چوب ترموود
چوب ترموود

ترمووود چه کاربردهایی دارد؟

چوب ترمو جایگزین خوبی برای استفاده در نمای ساختمان می باشد. به دلیل مقاومت بالای این چوب ها از آن در زیباتر کردن نمای ساختمان و کفپوش محوطه های بیرونی و همچنین دکوراسیون داخلی منازل توسط متخصصین و افرادی که آشنایی کامل با این چوب دارند استفاده میشود. در بعضی موارد به دلیل بی کیفیت بودن ترمووودها بعد از گذشت چندین سال ترمووودها  نمای زشتی به بنا میدهد در این مواقع باید پیش از این اتفاق اقدام به ترمیم کنیم که خیلی از شرکت ها این کار را با استفاده از رنگ ترموود و مواد مخصوص، مقاوم و زیبا میکنند. با توجه به اینکه امروزه همه برای زیباتر کردن و ایجاد یک فضای دل انگیز در نحوه ی چیدمان و دیزاین قسمت های مختلف خانه خود هستند، از ترمووود در موارد زیر استفاده میشود:

در کل چوب ترمو یکی از پر استفاده ترین متریال در صنعت ساختمان سازی به شمار می آید. کاربرد این چوب در محیط زندگی میتواند فضایی پر از حس آرامش و زیبایی که از خود چوب برمی خیزد را به انسان منتقل کند و در خانه محیطی دلپذیر به وجود آورد که چنین حسی در هیچکدام از مصالح ساختمانی وجود ندارد.

مراحل تولید چوب ترمووود
مراحل تولید چوب ترمووود

نگهداری چوب ترموود

با توجه به نکاتی که در رابطه با خاص بودن چوب ترموود نسبت به سایر چوب ها ذکر شد و اینکه این چوب ها در شرایط گوناگون مقاومت بسیار بیشتری دارند اما توجه کردن به چند نکته برای نگهداری آنها حائز اهمیت است که در زیر به آن های اشاره خواهیم داشت :

  • از برخورد و نگهداری آن کنار فلزات نوک تیز مانند پیچ و میخ و …. باید اجتناب شود.
  • نصب و استفاده آنها در محیط باز ( آب باران ) که رطوبت وجود دارد باید دقت شود که مدت زیادی روی آن باقی نماند.
  • برای استفاده در محیط باز باید رنگ آمیزی شوند تا از پوسیدگی سطحی، ناشی از اشعه فرابنفش ( UV ) پیشگیری شود.

 

روش تشخیص چوب ترموود اصل از تقلبی

برای تشخیص چوب ترموی اصل از بی کیفیت باید به دو اصل توجه کرد :

اصل اول : مدرک و گواهینامه معتبر محصول

برای تشخیص این موضوع می توان از فروشندگان و نمایندگی ها گواهی یا تاییدیه اتاق بازرگانی کشور تولید کننده این محصول را درخواست کرد که این گواهینامه جزییاتی شامل میزان حرارت و دمایی که در فرآیند تولید ترمووود را انجام شده می باشد که این موارد می تواند باعث بالارفتن اعتماد مشتری می گردد. از دیگر راههای شناخت ترمووود داشتن نمایندگی اروپایی در کشور عرضه کننده در ایران می باشد.

اصل دوم : بررسی مشخصات ظاهری ترمووود اصل

  • مشاهده های گره های به شکل پروانه ( درختان کاجی منطقه اسکاندیناوی دارای گره های پروانه ای منظم هستند )
  • رگه های چوب باید بسیار به هم نزدیک باشند هرچه رگه های چوب بازتر باشد به معنای فاصله گرفتن از مغز چوب است
  • صاف و صیقلی بودن این چوب ها بدون هیچگونه درز، شکاف و لکه سیاه
  • ترمووود بریده شده از مغز درخت از کیفیت بالاتری برخوردار است
  • رنگ ترمووود اصل باید به خاطر حرارت بالایی که میبیند قهوه ای تیره باشد
  • استاندارد ضخامت ترمووود باید 18 تا 21 میلیمتر باشد
  • کیفیت پرداخت ( رنده و گندگی ) سطح چوب ترمووود اصل قابل مقایسه با جنس تقلبی آن است
  • برای خرید ترمووود اصل از چند شرکت معتبر نمونه دریافت کنید و آن ها را در کنار هم مقاسه کنید و از افراد متخصص در این ضمینه مشاوره بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *