ورق کامپوزیت چیست؟

ورق کامپوزیت از سه لایه اصلی تشکیل شده است که هر کدام از این لایه ها بر اساس ساختاری که دارد نقشی را ایفا می کند. ورق کامپوزیت آلومینیوم پنل که به اصطلاح به آن گفته می شود از دو لایه آلومینیوم درصد خارجی و مواد پلی اتیلن و یا معدنی می باشد ساخته شده است این سه لایه طی فرایندی با چسب مخصوص به هم چسبانده و پرس می‌شوند.

در انتها جهت جلوگیری از خط و خش و رفع است یک لایه از فیلم محافظت می شود که در انتهای کار از ورق جدا میشود.

مزایای ورق کامپوزیت

ویژگی ها و مزایای ورق کامپوزیت آلومینیوم موجب شده است در مدت زمان کمی از اولین تولید ورق کامپوزیت ، این متریال مورد توجه طراحان معمار و انبوه سازان قرار بگیرد و محبوبیت آن هر روز بیشتر شود.

از مزایای مهم ورق کامپوزیت می توان به : وزن سبک ، تنوع در طرح و ابعاد ، رنگ بندی تقریبا نامحدود ، قابلیت شکل پذیری آسان ، سرعت بالا در نصب و قیمت مناسب اشاره داشت.

اما بارزترین ویژگی و مزیت ورق کامپوزیت آلومینیوم نسبت به دیگر متریال های نمای ساختمان وزن سبک آن می باشد به طوری که وزن هر متر مربع ورق بین ۶ تا ۸ کیلوگرم می باشد که در قیاس با دیگر متریال های نما وزن بسیار کمتری دارد که باعث کاهش وزن کلی ساختمان شده و در زمان وقوع زلزله باعث افزایش ایمنی ساختمان خواهد شد.

 

ویژگی های ورق کامپوزیت

وزن سبک

ورق کامپوزیت دارای وزن بسیار سبک بوده که در هر متر مربع بین ۶ تا ۸ کیلوگرم می باشد وزن سبک ورق کامپوزیت در قیاس با دیگر متریال های نمای سنتی ساختمان همانند : سنگ طبیعی، آجر، شیشه و  غیره دارای وزن بسیار سبک تری می باشد.

 

قابلیت انعطاف پذیری

از دیگر ویژگی‌های مهم ورق کامپوزیت قابلیت شکل پذیری و خمش بوده که محدودیت دیگر متریال ها در طراحی و اجرا را نخواهد داشت و طراحان و معماران توانایی اجرای هر نوع ایده خلاقانه را خواهند داشت.

 

انواع طرح ورق کامپوزیت

ورق های کامپوزیت در انواع مختلفی از جمله : ورق کامپوزیت لانه زنبوری ، ورق کامپوزیت ضد حریق ، ورق کامپوزیت آینه ای ، ورق کامپوزیت طرح چوب ،  ورق کامپوزیت طرح سنگ ، ورق کامپوزیت طرح آجر ، ورق کامپوزیت سه بعدی ، ورق کامپوزیت دکوراسیون داخلی تولید می شوند.

 

تنوع در رنگ

ورق کامپوزیت در انواع طیف رنگ تولید شده و می توان گفت که از نظر تنوع رنگ تقریبا نامحدود می باشد.

قابلیت تعویض ورق کامپوزیت

به دلیل این که ورق های کامپوزیت به صورت پنل بوده و هر کدام به طور جداگانه روی نمای ساختمان متصل می شوند و در هنگام بروز هر خرابی در نما، عکس های معیوب تعویض می شوند و به کل نما خسارتی وارد نمی شود.

امکان آب بندی نمای ساختمان

از بارزترین ویژگی های نمای ورق کامپوزیت قابلیت ایجاد آب بندی می باشد. در این نوع نما امکان ایجاد شیار های خاص جهت انتقال آب باران و برف به خارج از نمای ساختمان وجود خواهد داشت و آب به هیچ وجه به داخل نما نفوذ نخواهد کرد.

قابلیت آکوستیک

فضای خالی که پشت ورق های کامپوزیت وجود دارد باعث ایجاد قابلیت آکوستیک و عایق صوتی شده که باعث کاهش آلودگی صوتی در شهرهای بزرگ می شود.

ویژگی عایق گرما و سرما

ورق کامپوزیت با توجه به ویژگی‌هایی دارد عایق گرما و سرما می باشد و باعث کاهش هزینه های گرمایش و سرمایش ساختمان می شود

مقاومت بالا در برابر فرسایش

ورق کامپوزیت به دلیل ساختاری که از جنس آلومینیوم می باشد و پوشش رنگ ویژه در برابر شرایط نامساعد جوی، باران های اسیدی و اشعه فرابنفش خورشید از مقاومت بالایی برخوردار است و با گذشت زمان رنگ آن تغییر نکرده و پوسته نمی‌شود.

سهولت و سرعت بالا در اجرای نمای کامپوزیت

در اجرای نمای کامپوزیت سیمان و دیگر ملات ها استفاده نمی‌شود و به اصطلاح خشک اجرا می شود. از همین روی به دلیل سرعت در اجرای پروژه این متریال مورد استقبال مهندسین و انبوه سازان قرار گرفته است.