انواع نمای ساختمان

نما از مهم ترین اجزای هر ساختمان بوده به نحوی که به جامه و لباس ساختمان معروف است. نمای ساختمان علاوه برای زیبایی که به شهر و سازه میدهد باید در برابر عوامل مختلف جوی مقاوم باشد و از ورود گرما و سرما و همچنین باد، باران و برف به داخل ساختمان جلوگیری کند. از مهم ترین ویژگی های یک نمای ایده آل برای ساختمان، جلوگیری از هدر رفتن انرژی ساختمان می باشد که موجب کاهش هزینه های نگهداری ساختمان می گردد. با توجه موقعیت جغرافیایی ساختمان، مصالح مورد استفاده در نمای ساختمان متفاوت بوده و باید مناسب شرایط محیطی آن منطقه انتخاب شود.

اصول طراحی نمای ساختمان

طراحی نمای بیرونی ساختمان یک فرآیند چالش‌برانگیز است که نیازمند توجه به جزئیات و اصول طراحی می‌باشد. در ادامه، به برخی از اصول و تکنیک‌های طراحی نماهای ساختمان اشاره شده است :
هماهنگی : تناسب و هماهنگی بین عناصر مختلف نما مانند رنگ، بافت و اندازه‌ها، می‌تواند به ساختمان زیبایی و جذابیت بیشتری ببخشد.
استفاده از متریال نوین : استفاده از مواد نوین و فناوری‌های پیشرفته، می‌تواند نمای بیرونی ساختمان را به روز و مدرن نماید.
استفاده از رنگ‌های جذاب : انتخاب رنگ‌های جذاب و زنده برای نما می‌تواند توجه ها را به سوی ساختمان جلب کند.
نورپردازی : استفاده از نورپردازی مناسب، به تاکید بر جزئیات معماری و جذابیت نمای بیرونی کمک می‌کند.

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

معرفی انواع نمای ساختمان

  • نمای کامپوزیت
  • نمای چوبی ترموود
  • نمای اسپایدر شیشه ای
  • نمای سنگ
  • نمای سیمانی
  • نمای ترکیبی
  • نمای سرامیکی
  • نمای فلزی

نمای کامپوزیت

نمای کامپوزیت به جهت استفاده از ورق آلومینیوم و استفاده از مواد پلی اتیلن و پلاستیکی در هسته ورق کامپوزیت، دارای وزن سبکی می باشد و در نتیجه باعث کاهش وزن ساختمان می گردد. رنگ مورد استفاده در ورق کامپوزیت از مقاومت بالایی در برابر خط و خش برخوردار بوده و همچنین در برابر تابش مستقیم نور خورشید و اشعه UV از مقاومت بالایی برخوردار می باشد و رنگ آن تغییر نمیکند. ورق کامپوزیت، رنگ های متنوعی داشته و دارای انواع مختلفی مانند : PVDF، ضد حریق، نانو، طرح چوب، طرح سنگ، طرح آجر، آینه ای و … می باشد. نمای کامپوزیت یک نمای بروز بوده که علاوه بر ظاهر مدرنی که به ساختمان می بخشد دارای مزایای متعددی می باشد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

ضد آب : یکی از ویژگی‌های برجسته ورق کامپوزیت، مقاومت آن در برابر تغییرات محیطی و آب و هوایی از جمله بارندگی می باشد.

وزن سبک : استفاده از ورق‌های آلومینیومی کامپوزیت با وزن سبک نسبت به مصالح دیگر از جمله سنگ، شیشه و آجر می‌تواند منجر به کاهش وزن کلی ساختمان‌ها شود.

مقاوم در مقابل حریق : ورق کامپوزیت ضد حریق از مواد مقاوم به حرارت و آتش ساخته می‌شود. این ورق‌ها از جمله جایگزین‌های مناسب برای استفاده در ساختمان‌ها و فضاهایی با ریسک بالای آتش سوزی محسوب می‌شوند. با توجه به ویژگی‌های ضد حریق آنها، این ورق‌ها می‌توانند در کاهش خطرات و آسیب‌های ناشی از آتش‌سوزی در ساختمان‌ها موثر باشند.

عایق گرما و سرما : به دلیل وجود پلی اتیلن فشرده در مرکز دو لایه آلومینیوم، صفحه کامپوزیت عایق بسیار مناسب گرما و سرما می‌باشد. این ویژگی باعث می‌شود که صفحه کامپوزیت در برابر انتقال حرارت به خوبی عمل کند و ساختمان را از تغییرات حرارتی خارجی محافظت کند که این قابلیت در صرفه جویی در مصرف انرژی نقش بسزایی دارد.

شکل پذیری آسان : با استفاده از ورق‌های کامپوزیت، امکان ایجاد طرح‌های گوناگون برای نمای ساختمان به دلیل شکل‌پذیری آسان برای ایجاد نماهای متنوع و اجرای طرح‌های خاص روی ورق وجود دارد. همچنین، انجام آسان انواع ماشین‌کاری مانند خم‌کاری، سوراخ‌کاری و دیگر عملیات بر روی ورق‌های کامپوزیت، امکان اجرای ایده‌های گوناگون در طراحی ساختمان را فراهم می‌کند.

قابلیت آکوستیک : ورق‌های کامپوزیت دارای عایق صوتی بسیار ایده‌آلی هستند که می‌توانند در شهرهای شلوغ و پر سروصدا، برای عدم ورود آلودگی صوتی به داخل ساختمان گزینه مناسبی می باشند.

نمای ورق کامپوزیت
نمای ورق کامپوزیت

نمای چوبی ترموود

امروزه معماران و طراحان ساختمان به سبک معماری مدرن توجه ویژه‌ای دارند و در این راستا، نمای ترموود یکی از بهترین انتخاب‌هاست که برتری اصلی آن در طبیعی بودن است که گرما را به فضای داخلی و نمای ساختمان منتقل می‌کند. با وجود نماهای مدرن متعدد، نمای چوب همواره جایگاه خود را حفظ کرده و جلوه بصری خاصی به نمای ساختمان می‌بخشد.

روش تولید ترموود، به این صورت می باشد که چوب معمولی را درون کوره هایی با دمایی بین ۱۸۰ تا ۲۵۰ درجه سانتیگراد که با بخار آب همراه است، قرار می دهند. در این روش، هیچ گونه مواد شیمیایی به کار نمی‌رود، بنابراین این متریال با محیط زیست سازگار است. تغییراتی که در فرایند ترموود در چوب ایجاد می‌شود موجب تیره شدن رنگ چوب، افزایش قابلیت عایق حرارتی، مقاومت بیشتر، عدم تغییر در ابعاد در مراحل نصب، و ایجاد مقاومت در برابر پوسیدگی، قارچ و حشرات می‌شود. در ادامه به دیگر مزایای ترموود اشاره شده است :

مقاومت بالا در برابر پوسیدگی : ترموود، بر خلاف چوب معمولی، آب را جذب نمی‌کند و در نتیجه دچار پوسیدگی و همچنین دفرمگی نمی‌شود. این ویژگی باعث می‌شود که چوب ترمو دارای ثبات در ابعاد باشد و بتوان از آن در نمای ساختمان استفاده نمود.

مقاوم در برابر حشرات، قارچ و کپک : رطوبت ترموود نزدیک به صفر است، در نتیجه امکان رشد کپک و قارچ از میان می رود و همچنین، ترموود در برابر حشرات آفت چوب مانند موریانه، بسیار مقاوم بوده و امکان لانه گزینی حشرات در ترموود وجود نخواهد داشت.

عایق گرما و سرما : انتقال گرما در چوب دارای سرعت بسیار کمی می باشد. به عنوان مثال، شیشه ۲۳ برابر، سنگ مرمر ۹۰ برابر، فلز فولاد ۱۶۵۰ برابر و فلز آلومینیوم ۷۰۰۰ برابر حرارت را سریعتر از چوب انتقال می دهند. از همین روی، ترموود یک عایق خوب برای گرما و سرما بوده که میتواند در صرفه جویی در مصرف سوخت نقش موثری را داشته باشد.

نگهداری آسان : چوب ترموود از عمر بالایی برخوردار بوده و به سادگی دچار تخریب نمی گردد بنابراین دارای نگهداری آسانی بوده و هر چند سال یکبار نیازمند رنگ ترموود می باشد.

نمای چوب ترموود
نمای چوب ترموود

نمای اسپایدر شیشه ای

از دیرباز تا به امروز، شیشه همیشه نقش مهمی در طراحی معماری ایرانی ایفا کرده است. امروزه با مدرن شدن معماری و معرفی مصالح جدید در صنعت ساختمان، نمای ساختمان‌ها دستخوش تغییرات زیادی شده اند. نمای اسپایدر شیشه ای یکی از انواع نماهای مدرن با متریال شیشه بوده که با نام گرتین وال هم معروف است. در این نوع نما، شیشه با اتصالات نقطه‌ای فلزی به سازه متصل می‌شود. نمای اسپایدر شیشه‌ای اغلب در نمای ساختمان‌های اداری و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در نمای اسپایدر، ورود نور با داخل ساختمان بیشتر نسبت به دیگر نماها بیشتر بوده و همچنین استفاده از شیشه‌های رنگی، موجب زیبایی هر چه بیشتر نما می گردد. اتصالات اسپایدر از جنس فولاد ضد زنگ است که در مقابل رطوبت مقاومت بالایی داشته و به دلیل اینکه در نمای اسپایدر شیشه‌ای هیچ گونه فریمی به کار نرفته، جذابیت نمای خارجی ساختمان افزایش می‌یابد. پنل‌های شیشه‌ای اسپایدر دارای ضخامت ۱۰ تا ۱۲ میلیمتر بوده و از جنس شیشه نشکن ساخته شده‌اند که در مقابل طوفان، ضربه و تنش‌های حرارتی از مقاومت بالایی برخوردار می باشند. پنل‌های شیشه ای به صورت دوجداره تولید می‌شوند، در نتیجه دارای قابلیت عایق صوتی و حرارتی هستند.

نمای اسپایدر شیشه ای
نمای اسپایدر شیشه ای

نمای سنگ

نمای سنگی ساختمان معمولاً از سنگ‌های طبیعی مانند گرانیت، مرمر، سنگ آهک و سایر انواع سنگ‌های معدنی استفاده می گردد. نمای سنگ ساختمان به دلیل ظاهر زیبا، مقاومت بالا در برابر عوامل جوی و همچنین دوام و طول عمر بالا، یکی از نماهای محبوب برای نمای ساختمان می باشد. از معایب نمای سنگی ساختمان می توان به قیمت بالا، شل شدگی و سقوط سنگ ها، تغییر رنگ برخی از نمونه های سنگ پس از گذشت چندین سال و مجاورت آن با باران های اسیدی و تابش مستقیم نور خورشید.

نمای سنگ ساختمان
نمای سنگ ساختمان

نمای سیمانی

نمای سیمانی یا نمای بتنی یک نوع از نماهای ساختمانی است که از مواد سیمانی مانند بتن برای پوشش بیرونی ساختمان استفاده می‌شود. این نوع نما معمولاً از بتن ساده یا بتن تقویت شده با فولاد (بتن مسلح) ساخته می‌شود. نمای سیمانی می‌تواند به صورت صاف یا با تزئینات مختلف از جمله الگوها، خطوط، یا ساختارهای متنوع اجرا شود. از مزایای نمای سیمانی ساختمان می توان به قیمت مناسب آن به نسبت دیگر نما ها اشاره کرد و از معایب آن، ایجاد ترک و تغییر رنگ به مرور زمان می باشد.

نمای سیمانی ساختمان
نمای سیمانی ساختمان

نمای ترکیبی

نمای ترکیبی یا نمای تلفیقی ساختمان به نوعی از ساختمان گفته میشود که از دو یا چند متریال و یا سبک معماری مختلف برای پوشش بیرونی ساختمان استفاده می‌شود. این نوع نما معمولاً از تلفیق متریال‌های مختلف مانند سنگ، چوب، فلز، شیشه و سایر مواد ساختمانی برای ایجاد یک ظاهر منحصر به فرد استفاده می گردد.

نمای ترکیبی یا نمای تلفیقی ساختمان
نمای ترکیبی یا نمای تلفیقی ساختمان

نمای سرامیکی

نمای سرامیکی یا نمای کاشی ساختمان، یک نوع نمای ساختمانی است که از کاشی‌های سرامیکی به عنوان متریال اصلی برای پوشش بیرونی ساختمان استفاده می‌شود. این نوع نما معمولاً از کاشی‌های سرامیکی با انواع رنگ‌ها، طرح‌ها و ابعاد مختلف ساخته می‌شود و به صورت تایل‌های کوچک یا پانل‌های بزرگتر نصب می‌شود. نمای سرامیکی به دلیل مقاومت بالا در برابر عوامل جوی، آتش، حرارت و سایر شرایط محیطی، بسیار محبوب در ساختمان‌های مختلف از جمله مسکونی، تجاری، صنعتی و عمومی استفاده می‌شود. این نوع نما، همچنین دارای مقاومت بالا در برابر رطوبت و شستشو است و معمولاً نیاز به نگهداری و تعمیرات کمی دارد.

نمای سرامیکی ساختمان
نمای سرامیکی ساختمان

نمای فلزی

نمای فلزی ساختمان یک نوع نمای ساختمانی است که از مواد فلزی برای پوشش بیرونی ساختمان استفاده می‌شود. نمای فلزی ساختمان از فلزات مختلفی مانند فولاد، آلومینیوم، آهن ضد زنگ، مس و … استفاده میشود. در نمای فلزی معمولاً از ورق‌های فلزی که به شکل‌ها، الگوها و طرح‌های مختلفی خم می‌شوند و به سازه اصلی ساختمان متصل می‌شوند، ساخته می شود. این نوع نما به دلیل سبکی، مقاومت در برابر عوامل جوی، مانند باران، برف، و باد، و همچنین زیبایی و استحکام بالا، برای ساختمان‌های مختلف از جمله مسکونی، تجاری و صنعتی بسیار محبوب می باشد. نمای فلزی شامل مدل های پانچ متال، توری یا وایرمش، سه بعدی، استرچ متال و … می باشد.

نمای فلزی ساختمان
نمای فلزی ساختمان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *