نمای ترموود

نمای چوب ترموود و قیمت چوب نما

امروزه معماران و طراحان ساختمان توجه ویژه ای به سبک معماری مدرن دارند از این روی، نمای ترموود جز بهترین انتخاب است که بهترین مزیت آن، طبیعی بودن آن می باشد که به فضای داخلی و همچنین نمای ساختمان گرما نیز می بخشد. با وجود این که نماهای مدرن متعددی وجود دارد ولی نمای چوب، همیشه جایگاه خود را حفظ نموده است و جلوه بصری متفاوتیرا به نمای ساختمان می بخشد.
محصولات چوب ترمو یا ترمووود به دلیل مقاومت بالایی که دارد و مقاومت خوب آن در برابر رطوبت و آب ، انتخاب مناسبی استفاده در کف ساختمان ها ، نمای ساختمان ، فضای دکوراسیون داخلی منزل و غیره می باشد.

چوب ترموود

قبل از اینکه در رابطه با چوب نمای ساختمان مطالبی را عنوان کنیم بهتر است در مورد چوب ترموود بیشتر بدانیم. در روش ترموود، چوب معمولی در دمایی بین ۱۸۰ تا ۲۵۰ درجه سانتیگراد قرار گرفته که توسط بخار آب، از چوب نیز مراقبت می گردد. با توجه به اینکه در روش ترموود از هیچ گونه مواد شیمیایی استفاده نمی شود این متریال با محیط زیست نیز سازگاری دارد. از تغییراتی که در فرایند ترموود در چوب حاصل می شود می توان به تیره رنگ شدن چوب، افزایش قابلیت عایق حرارتی، مقاوم تر شدن، عدم تغییر در ابعاد در مراحل نصب و ایجاد مقاومت در برابر پوسیدگی، قارچ و حشرات نیز اشاره کرد.

چوب نمای ساختمان

ساختمان ها بر اساس نوع کاربری که دارند دارای نماهای گوناگونی نیز می باشند که نوع دیزاین بکار رفته در ساختمان می تواند بر انتخاب نوع متریال نما نیز تأثیرگذار باشد. جهت انتخاب نمای مناسب برای ساختمان باید به این موضوع توجه داشت که نمای مورد نظر مناسب آن اقلیم هست یا خیر. امروزه یکی از نماهایی که بسیار مورد توجه قرار گرفته و مناسب اقلیم و آب و هوای ایران می باشد، نمای چوبی و یا نمای ترموود نیز می باشد. چوب از قدیمی ترین مصالح مورد استفاده بشر در ساخت خانه نیز می باشد. چوب ترموود، نمونه اصلاح شده چوب طبیعی بوده که با فرایند ترمو، مقامت آن را افزایش می دهند. چوب ترموود دارای ظاهری زیبا و القا کننده حس طبیعت بوده و همچنین دارای مقاومت بالایی نیز می باشد.
ترموود با انواع مختلفی از چوب درختان تولید می گردد که مرغوب ترین نوع آن از چوب درخت زبان گنجشک و کاج به دست می آید. نمای ترمووود دارای استحکام بالا در مقابل آب و رطوبت بوده و همچنین عایق خوبی نیز می باشد و می تواند هزینه های گرمایش و سرمایش ساختمان را کاهش دهد و در صرفه جویی انرژی نیز بسیار موثر است. از دیگر مزایای چوب ترموود می توان به وجود قابلیت آکوستیک نیز اشاره کرد که در شهر های بزرگ با آلودگی صوتی بالا، می تواند عایق صوتی خوبی باشد و از ورود آلودگی صوتی به میزان قابل توجهی بکاهد.

نمای چوب ترموود
نمای چوب ترموود

مزایای نمای ترموود

نمای ترموود، دارای مزیت های متعددی می باشد که در زیر به برخی از آن ها اشاره می کنیم :

استحکام و مقاومت بالا در برابر شرایط بد آب و هوایی
مقاومت بالا در برابر تابش مستقیم نور خورشید و اشعه UV
وزن سبک
هزینه نصب کمتر در مقایسه با دیگر مصالح نمای ساختمان
نصب سریع و آسان ترموود
حمل نقل آسان
برش آسان جهت اجرای طراحی نما
عدم ایجاد ترک و پوسیدگی به دلیل عدم جذب رطوبت
دوست دار محیط زیست به جهت عدم استفاده از مواد شیمیایی
مقاوم در برابر نفوذ حشرات موذی و همچنین قارچ ها و تکثیر باکتری ها

رنگ چوب ترموود برای نمای ساختمان

جهت حفظ مقاومت چوب در برابر اشعه نور خورشید، استفاده از رنگ ترموود امری ضروری بوده و می تواند باعث افزایش عمر چوب ترمو شده و زیبایی نمای ساختمان رو دوچندان خواهد نمود. عدم ریکاوری و تجدید رنگ، باعث شده رنگ دانه های چوب از میان برود و رنگ آن به خاکستری تبدیل شود.
بصورت کلی رنگ ترموود در دو نوع پایه آب و پایه روغن مورد استفاده قرار می گیرد.

رنگ پایه آب (water base) :
رنگ ترموود پایه آب در عمق ۲۳ میلیمتری چوب نفوذ کرده و لایه ای را در سطح چوب ایجاد نمیکند. از رنگ چوب ترمو پایه آب در برابر اشعه فرابنفش UV نور خورشید مقاوم بوده و چوب دچار پوسته شدن نمی گردد. از رنگ پایه آب جهت رنگ آمیزی چوب ترموود دکوراسیون داخلی و نمای ساختمان استفاده نمود.

رنگ ترموود پایه روغن (oil base) :
رنگ های پایه روغن چوب بصورت بی رنگ تولید می گردند و از این نوع رنگ جهت رنگ آمیزی چوب سخت مورد استفاده قرار می گیرد. از رنگ پایه روغن در رنگ کردن کفپوش ترموود، آلاچیق و پرگولا، نیمکت و بصورت کلی چوب های فضای باز مورد استفاده قرار می گیرد. از مزایای رنگ پایه روغن می توان به حفظ رگه چوب بعد از رنگ آمیزی اشاره کرد که زیبایی چوب را حفظ می نماید. از ویژگی های رنگ پایه روغن می توان به ایجاد مقاومت چوب در برابر اشعه فرابنفش نور خورشید نیز اشاره کرد.
با توجه به نفوذپذیری بیشتر رنگ پایه روغن در عمق چوب، از این نوع رنگ بیشتر در کفپوش ها مورد استفاده قرار میگیرد که در برابر ساییده شده از مقاومت بیشتری برخوردار نیز می باشد.

قیمت اجرای نمای ترموود

هزینه اجرای نمای ترموود شامل هزینه هایی مانند طراحی، کارگر و مصالح مورد استفاده در اجرای نمای ترموود را در بر خواهد داشت که در قیمت اجرای نمایی ترموود تاثیر گذار می باشد. از همین روی اجرای نمای چوبی ساختمان با چوب ترمو قیمت ثابتی ندارد و عوامل مختلف دیگری مانند متراژ نمای ساختمان، نوع ترموود، اندازه پروفیل، مواد و مصالح، زمان اجرای پروژه نیز در هزینه انتهایی پروژه نیز موثر می باشد. جهت استعلام هزینه اجرای نمای ترموود با کارشناسان گروه نما آلومینیوم تماس حاصل فرمایید.