ساخت سونا و استخر با چوب ترموود

کفپوش استخر با چوب ترمو | چوب ترمو دور استخر | کفپوش چوبی ضد آب

اگر قصد نصب و اجرای استخر را دارید و می خواهید از آن از آن در فضای باز استفاده کنید بهترین متریالی که مورد استفاده قرار می گیرد ، چوب ترموود می باشد. از چوب ترموود می توان به عنوان کفپوش استفاده کرد. و علاوه بر زیبایی از مقاومت بالایی در برابر آب و رطوبت برخوردار است. در استخر های قدیمی از کفپوش های سیمانی استفاده میشود که ظاهر مطلوبی نخواهد داشت. –

در گذشته جهت کفپوش کردن اطراف استخر از سیمان استفاده میشد که در گرمای هوای تابستان و سرمای زمستان ، این نوع کفپوش به دلیل جذب بالای دما راه رفتن بر روی آن آزار دهنده و ناخوشایند می شد. یکی از بهترین جایگزین های سیمان ، چوب ترموود می باشد که علاوه بر عدم وجود مشکلات سیمان ، از مقاومت و زیبایی بالایی برخوردار است.

از معایب چوب های معمولی و ترمو نشده این است که در برابر رطوبت و آب، پوسیده شده و عمر کوتاهی دارند. از این روی از چوب ترمو جهت استخر و سونا استفاده می شود که معایب چوب معمولی رو نخواهد داشت و باعث زیبایی و عمر بالا خواهد شد.

طراحی و ساخت سونا به وسیله انواع متریال و مصالح قابل اجرا خواهد بود. از آنجا که چوب حرارت را بسیار کم منتقل می کند متریال بسیار مناسبی جهت ساخت سونا به حساب می آید. استفاده از چوب طبیعی ترمو باعث حفظ فضای طبیعی محیط خواهد گردید.

چوب ترموود استخر
چوب ترموود استخر

ویژگی های چوب ترمو جهت طراحی و ساخت سونا بخار و خشک

از کاربرد و مزایای چوب ترمو به موارد زیر می توان اشاره داشت

1- دوام بالا و ثبات ابعاد

یکی مزایای چوب ترمو ثابت ماندن ابعاد آن در اثر گرما و سرما می باشد. جذب رطوبت در چوب ترمو بسیار پایین بوده و به همین دلیل احتمال ترک خوردگی در آن وجود نخواهد داشت. مزیت عایق و ضد آب بودن چوب ترمو باعث می شود که از آن در محیط های مرطوب مانند سونا بدون نگرانی از خرابی و پوسته شدن چوب از آن استفاده نمود.

2- مقاومت بالا در برابر پوسیده شدن و حشرات آفت چوب

با فرایند ترمو کردن چوب، مواد مغذی چوب که باعث پوسیدگی و جذب حشرات می شود از آن خارج می شود. به همین دلیل چوب ترمو بهترین گزینه جهت ساخت سونا می باشد و به دلیل مرطوب بودن محیط و احتمال رشد کپک و قارچ، استفاده از چوب ترمو گزینه بسیار مناسبی خواهد بود.

3- عدم وجود صمغ و پاکیزه بودن آن

از آنجا که محیط سونا همواره باید پاکیزه و بهداشتی باشد، چوب ترمو بهترین گزینه می باشد. به دلیل آنکه مواد شیمیایی و رنگ در اثر حرارت واکنش نشان میدهند و برای سلامتی انسان مضر هستند، چوب ترمو با رنگ قهوه ای طبیعی فاقد هر گونه پوشش و رنگ مصنوعی بوده و از بروز هر گونه حساسیت جلوگیری می نماید و در برابر کپک ، حشرات و قارچ از مقاومت بالایی برخوردار است.

چه نوع چوب ترموود جهت ساخت سونا مناسب است؟

در هنگام ساخت سونای خشک این سوال به وجود می آید که چه نوع چوب ترموودی جهت ساخت سونا استفاده شود. بصورت کلی چوب ها از لحاظ گره ها، نوع الیاف، عمر درخت، میزان رطوبت چوب به دو دسته چوب سخت و چوب نرم تقسیم بندی می شوند. چوب های نرم به دلیل اینکه از تراکم کمتری برخوردار هستند دارای میزان فیبر و سلولز سبکتری هستند که باعث می شود گرمای کمتری را جذب کنند و در نتیجه خیلی داغ نشده و راه رفتن و نشستن بر روی آن باعث سوختگی نخواهد شد. و بر عکس های آن چوب های سخت به دلیل تراکم بالا سریع داغ شده و باعث سوختگی خواهند شد که اصلا برای سونا مناسب نیستند.

چوب درخت سدرا، شوکران، زبان گنجشک، صنوبر، نراد از جمله چوب های مناسب جهت ساخت سونای خشک به شمار می روند.

هر چه میزان رطوبت چوب کمتر و نزدیک به صفر باشد میزان دوام آن بالاتر می رود. چوب ها با میزان رطوبت بیشتر از 10 درصد جهت ساخت سونای خشک مناسب نیستند زیرا در رطوبت سونا پیچ خورده و جمع میشوند.

سونای خشک چوب ترموود
سونای خشک چوب ترموود

مقاومت چوب ترموود در برابر آب ، باران و رطوبت

در فرآیند ضد آب کردن چوب ، چوب طبیعی و معمولی تبدیل به ترموود خواهد شد و در پایان بیان می شود که این چوب به دلیل جذب رطوبت بسیار پایین ضد آب می باشد. در مواردی که چوب با پوشش مواد یا روکش ها ضد آب می شود ، ظاهر چوب و بافت آن از بین می رود که شکل و بافت طبیعی چوب و احساس طبیعی آنها را در دید بیننده از دست می دهد که مانند ماده مصنوعی به نظر خواهد رسید. اما ترموود چوب طبیعی است و رنگ و بافت آن تغییر نمی کند. جدا از جذب حداقل رطوبت ، چوب ترمو ضد آب مزایای بسیاری دارد. به عنوان مثال ، جلوگیری از انبساط و انقباض چوب به دلیل تغییر شکل ، عدم جذب حشرات و موریانه از جهت بسته بودن منافذ چوبی و جدا سازی مواد مغذی از بافت چوب ، مقاومت چوب ترمو بسیار بالا بوده  بنابراین ، چوب ضد آب کاربردهای بسیاری در نمای ساختمان و فضاهای باز به طور کلی دارد. چوب ضد آب محصولی کاملاً طبیعی است و به همین دلیل برای سلامتی انسان مضر نیست. به همین دلیل از چوب ضد آب در مکانهایی مانند کفهای چوبی در اطراف استخرها برای استراحت و آفتاب گرفتن استفاده می شود.

رزین ترمو برای مقاومت در برابر گرما در برابر آب ، باران و رطوبت استفاده می شود. این رزین که به آن ترمو رنگ نیز گفته می شود ، با برس مخصوصی بر روی چوب اعمال می شود و پس از خشک شدن علاوه بر درخشش و زیباتر شدن ، مقاومت آن در برابر پوسیدگی و پوسته پوسته شدن نیز افزایش می یابد.

ترموودهای ساخته شده از کاج در برابر همه شرایط آب و هوایی مقاوم بوده و نیاز به رنگ آمیزی با روکش مخصوص دارند که باعث می شود آنها در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید مقاوم باشند و از تغییر رنگ چوب جلوگیری می کند. رنگ ها بخش مهمی از ترموود هستند و از هرگونه تغییر رنگ چوب جلوگیری می کنند.

از جمله رنگهای با کیفیت محصول شرکت فنلاندی (TEKNOS) است که توسط انجمن بین المللی ترموود برای محافظت از سطح مورد تایید است.

مراحل رنگ آمیزی و پوشش: روند نقاشی چوب ترموود در سه مرحله انجام می شود:

مرحله 1 (پایه) : در این مرحله ترموودها در وان ها قرار می گیرند و تمام منافذ بسته شده و مرحله رنگ آماده خواهد شد.

مرحله 2 (رنگ) : در این مرحله ، رنگ به ترموود اضافه می شود. روند نقاشی چوب در 2 دست در فواصل منظم انجام می شود.

مرحله 3 (رنگ ضد اشعه ماوراء بنفش) : مرحله پوشش ، رنگ ضد اشعه ماوراء بنفش است که روی چوب اسپری می شود و در برابر استفاده در قسمت بیرونی و نمای ساختمان مقاوم است.

ساخت چوب ترمو استخر
ساخت چوب ترمو استخر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *