ورق کاموزیت چیست؟

ورق کاموزیت چیست؟


تاریخچه ورق کامپوزیت

نخستین باری که ورق کامپوزیت تولید و مورد استفاده قرار گرفت در کشور آلمان بود. با توجه به اینکه ورق کامپوزیت دارای محدودیت در طراحی و همچنین اجرا نمی باشد، امروزه در صنعت ساختمان جزء متریال های بسیار پرطرفدار نمای ساختمان می باشد. در دنیایی مدرن امروز تمایل جوامع به مدرن سازی ساختمان ها و ساخت برج ها، رو به افزایش بوده و استفاده از متریالی سبک و کارآمد را اجتناب ناپذیر نموده است.

 

ساختار ورق کامپوزیت

ورق کامپوزیت از چندین لایه مختلف ساخته می شود که هر یک از این لایه ها دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند. بصورت کلی ورق کامپوزیت آلومینیوم پنل Aluminium Composite Panel از مواد معدنی و پلی اتیلن تشکیل می شود که در هسته ورق کامپوزیت قرار داشته و در دو طرف آن از دو لایه ورق آلومینیوم می باشد. جهت افزایش کیفیت و مقاومت ورق کامپوزیت، از لایه های دیگری هم در تولید ورق کامپوزیت استفاده می گردد که در شکل زیر مشخص می باشد.

ساختار ورق کاموزیت
ساختار ورق کاموزیت

مزایای ورق کامپوزیت

ورق کامپوزیت با توجه به ویژگی ها و مزایای همچون رنگ بندی نامحدود، ابعاد متنوع و سفارشی، وزن سبک و همچنین شکل پذیری آسانی که دارد، امروزه به متریالی پرکاربرد در نمای ساختمان تبدیل شده است. اما بارزترین ویژگی نمای کامپوزیت وزن سبک آن نسبت به دیگر متریال های نمای ساختمان می باشد به طوری که هر یک متر مربع ورق کامپوزیت داری وزن حدودی ۶ تا ۸ کیلو گرم بوده که وزن بسیار ایده‌آلی برای نمای ساختمان به حساب می آید.

در ادامه به شرح مهم ترین مزیت های ورق کامپوزیت می پردازیم :

  • وزن سبک
    سبک سازی ساختمان در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. سبک سازی ساختمان مخصوصا برای برج ها و ساختمان های بلند مرتبه راهی جهت کاهش خسارت و هزینه ها، پایدار بودن بیشتر نمای ساختمان در مقابل بارهای ناشی از زمان وقوع زلزله نیز می باشد.
    ورق های کامپوزیت از وزن بسیار کمی برخوردار بوده که این ویژگی وزن کلی ساختمان را کاهش داده که موجب می شود در زمان وقوع زلزله ایمنی ساختمان افزایش یابد و همچنین این سبکی وزن موجب حمل و نقل آسان تر و سرعت سهولت در اجرای نمای ساختمان را موجب می گردد. نمای سنتی رایج مانند آجر، شیشه و سنگ به دلیل وزن بالایی که دارند می توانند خطر آفرین باشند. سقوط سنگ از ارتفاع به دلیل شل شدگی یا دیگر عوامل مانند عدم چسبندگی ملات پشت سنگ به دلیل گذشت زمان، می توانند برای عابرین بسیار مخاطره آمیز باشد، ولی ورق کامپوزیت به دلیل وزن سبک و نوع اتصال آن به نمای سازه، امکان سقوط آن صفر است.
  • شکل پذیری
    ورق کامپوزیت منعطف بوده و شکل پذیری بالایی دارد این قابلیت باعث می شود طرح های پیچیده توسط دیگر متریال ها قابلیت اجرا ندارد با ورق کامپوزیت اجرایی گردد.
  • تعویض آسان
    پنل های کامپوزیت به صورت جدا و مستقل بر روی نمونه نصب می شوند به همین دلیل چنانچه هرگونه خرابی برای هر یک از این پنل ها به وجود آید بدون خرابی و خسارت به کل نما، پنل معیوب به راحتی تعویض می گردد.
نمای ورق کامپوزیت
نمای ورق کامپوزیت
  • رنگ بندی متنوع
    ورق های کامپوزیت دارای رنگ بندی نامحدود می باشند به طوری که نیاز هر سلیقه‌ای را برآورده می سازند.
  • تنوع در ابعاد
    یکی دیگر از مزایای ورق کامپوزیت تولید در ابعاد مختلف می باشد بطوری محدودیت دیگر متریال های نمای ساختمان را ندارد.
  • عایق صوت
    از جمله مشکلات رایج در شهرهای بزرگ وجود آلودگی‌ صوتی میباشد ورق کامپوزیت با قابلیت آکوستیک از ورود آلودگی صوتی به داخل ساختمان جلوگیری می نماید. اتصال ورقهای کامپوزیت به نمای ساختمان به صورتی است که فضای خالی بین پنل ها ایجاد می گردد که وجود این فضا باعث خاصیت آکوستیک و عایق صدا می گردد.
  • امکان ایجاد آب بندی نما
    با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد ورق کامپوزیت، امکان آب بندی کردن نمای ساختمان با این متریال وجود دارد به طوری که با ایجاد شیار های مخصوص آب باران و برف به بیرون از نمای ساختمان هدایت می گردد.
  • مقاوم در برابر فرسایش
    فلز آلومینیوم دارای عمر بسیار بالایی بوده و دچار پوسیدگی نمی شود. در ساخت ورق کامپوزیت از ورق آلومینیوم استفاده می شود که در برابر باران های اسیدی دارای مقاومت بالایی است و دچار زنگ زدگی نمی گردد. همچنین رنگی که برای پوشش سطح ورق کامپوزیت از آن استفاده می شود با بالاترین تکنولوژی روز دنیا تولید شده و در برابر عوامل نامساعد جوی و اشعه ماوراء بنفش نور خورشید (UV) بسیار مقاوم است.

انواع ورق کامپوزیت

ورق های کامپوزیت در انواع مختلفی تولید می گردد که در زیر به برخی از انواع ورق کامپوزیت اشاره خواهیم داشت :

  • ورق کامپوزیت ضد حریق
  • ورق کامپوزیت نانو
  • ورق کامپوزیت خش دار
  • ورق کامپوزیت طرح سنگ
  • ورق کامپوزیت طرح چوب
  • ورق کامپوزیت آینه ای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *