نمای رنگی ساختمان با ورق کامپوزیت رنگی

طراحی با رنگ های متنوع در نمای ساختمان امروزه بیش از هر زمان دیگری مورد توجه واقع شده است. نمای ساختمانها علاوه بر زیبایی خود ساختمان ، در زیبایی چشم انداز شهری نیز تأثیر بسزایی دارد. تعداد متعددی ساختمان با نمای رنگارنگ در یک منطقه از شهر می تواند اثر شگرفی در شیوه زندگی ، بالا رفتن روحیه اشخاص و خلق و خوی خوب در آن منطقه خواهد شد. بسیار حائز اهمیت است که نمای ساختمان به صورت علمی و صحیح نقاشی و طراحی شده باشد تا هم از نظر بصری و هم از نظر کیفیت، مورد قبول باشد. در ادامه به روشهایی برای این کار موجود است اشاره خواهد شد و میگوییم که چه رنگی جهت نمای ساختمان خوب است.

نمای رنگی ساختمان با ورق کامپوزیت رنگی
نمای رنگی ساختمان با ورق کامپوزیت رنگی

بارزترین ویژگی رنگ های نمای ساختمان چه می باشد؟

نمای بیرونی ساختمان ها از هر بخش دیگر بیشتر در برابر بارندگی فصلی، آب و رطوبت، آلودگی، و شرایط نامساعد جوی مواجه است. از همین روی، میزان کیفیت مصالح مورد استفاده قرار گرفته در نمای بیرونی ساختمان همواره از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. رنگ به کار رفته در نمای ساختمان نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. بارزترین ویژگی رنگ نمای ساختمان و یا هر متریال دیگری که برای طراحی نمای رنگ ساختمان به کار برده می شود به شرح زیر می باشد :

  • در مقابل بارش برف، باران و رطوبت از مقاومت بالایی برخوردار است.
  • در مقابل اشعه ماورای بنفش خورشید از مقاومت خوبی برخوردار باشد و با گذشت زمان رنگ تغییر نمی کند.
  • قابلیت شستشو دارد و در صورت آلودگی می توان آن را مورد شستشو قرار داد.
  • ضد حریق می باشد.
  • در محیط های شهری و آلوده، گرد و غبار هوا را جذب نمی کند.
نمای رنگی ساختمان ورق کامپوزیت رنگی
نمای رنگی ساختمان ورق کامپوزیت رنگی

روش های رنگی کردن نمای ساختمان

اولین انتخابی که در مورد نمای رنگی ساختمان به ذهن می رسد استفاده از نقاشی و رنگ آمیزی است. اما روش های دیگری برای رنگی کردن ساختمان وجود دارد که با متریال های گوناگون قابلیت اجرا دارد که به آن ها اشاره خواهیم کرد

  • سیمانکاری با استفاده از سیمان رنگی
  • ورق کامپوزیت رنگی
  • شیشه های رنگی مخصوص نما
  • رنگ آمیزی و نقاشی
  • نورپردازی رنگی نمای ساختمان

ورق کامپوزیت رنگی

یکی از بهترین روش های رنگ بخشیدن به نمای ساختمان استفاده از ورق های کامپوزیت آلومینیوم می باشد. ورق کامپوزیت به دلیل تنوع بسیار بالا در رنگ و طرح، انتخابی مناسب جهت رنگی کردن ساختمان می باشد. از دیگر ویژگی های ورق کامپوزیت می توان به وزن سبک آن اشاره داشت که در هر متر مربع 5 تا 8 کیلو گرم می رسد که علاوه بر کاهش وزن سازه ، در برابر زلزله تلفات کمتری بر جای خواهد ماند.

از مهمترین ویژگی های ورق کامپوزیت نسبت به دیگر متریال و رنگ های دیگر، میتوان به ضد حریق بودن آن اشاره داشت که رنگ های محلول در تینر از این ویژگی برخوردار نبوده و باعث شدت گرفتن آتش سوزی خواهند شد.

ورق کامپوزیت رنگی
ورق کامپوزیت رنگی

ورق کامپوزیت از جمله بهترین عایق های گرما و سرمای ساختمان می باشد که میتواند باعث کاهش هزینه ساختمان شود.همچنین با دارا بودن قابلیت آکوستیک و خالی بودن فضای پشت ورق، عایق صوتی بسیار خوبی هم بشمار می رود.

از جمله مزیت های ورق کامپوزیت رنگی، عمر بالای رنگ می باشد که با پوششی از نوع رزین (PVDF) پوشیده می شود و ورق کامپوزیت (Aluminum Composite Panels) را در برابر عوامل نامساعد جوی و تابش مستقیم نور خورشید محافظت کرده و با گذشت چندین سال رنگ آن ثابت مانده و تغییر نخواهد کرد.

دیگر ویژگی که ورق کامپوزیت را از دیگر روش های رنگی کردن نمای ساختمان متمایز می سازد، شستشوی سریع و ساده آن است. و به جهت آب‌بندی مناسب ورق ها، آب باران به راحتی هدایت شده و باعث ایجاد لک و کثیفی بر روی سطح ورق نخواهد شد.

از ورق کامپوزیت برای پوشش بیرونی یا داخلی ساختمان ها استفاده می شود. پانل های آلومینیوم به قطعات بزرگ یا کوچک آلومینیوم در ابعاد دلخواه با ضخامت 4 میلی متر برش می خورند و به عنوان دیوارها ، پارتیشن ها و سقف های کاذب بکار برده می شوند که به اصطلاح به آن پانل های کامپوزیت آلومینیومی (Aluminum Composite Panels) گفته می شود.

از مهم ترین ویژگی های که ورق های کامپوزیت دارند رنگ های مختلفی در تولید آنهاست. معمولاً این قابلیت و ویژگی در کشور ایران مورد استفاده قرار نمی گیرد و بیشتر نماهای ساخته شده از ورق های کامپوزیت دارای رنگ نقره ای ، مشکی می باشند.

ورق های کامپوزیت با رنگ های مختلف به کشور وارد می شوند و در کشور تبدیل به پانل های کامپوزیتی می شوند، بنابراین از این نوع کامپوزیت در بیشتر موارد به دلیل رنگ های متفاوت و بسیار متنوع در دکوراسیون داخلی استفاده می شوند.

با توجه به تنوع رنگ ورق ها ، طراحان می توانند از رنگ های متنوعی از جمله رنگ های متالیک در طرح های خود استفاده نمایند. برای رنگ کردن پانل ها از سیستم های بسیار پیشرفته و با کیفیت استفاده می شود به گونه ای که رنگ مورد نظر دارای بالاترین کیفیت و بهترین مقاومت در برابر شرایط نامساعد آب و هوایی ، باران های اسیدی، اشعه ماورای بنفش می باشد. پوشش های فلوراید یا PVDF باعث بالابردن مقاومت ورق کامپوزیت در برابر خط و خش خواهد شد.

ساختمان های معروف ساخته شده با نمای کامپوزیت رنگی

(Edificio Carabanchel 24 (Madrid

HITO Clinic in Querétaro | Sordo Madaleno

Euronews Headquarters in Lyon

Cultural Centre Ca Don José in Spain

Museum at Prairiefire in Kansas

Museum at Prairiefire in Kansas

Kuggen / Wingårdh Arkitektkontor

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *