روش نگهداری صحیح از چوب ترموود

چگونگی و اطلاع از روش نگهداری صحیح از چوب ترموود که به صورت صحیح و اصولی باشد می تواند باعث افزایش عمر ترمووود شود و در حفظ و تداوم ظاهر چوب ترمو نقش موثری دارد. با توجه به اینکه چوب ترموود از چوب طبیعی تولید می گردد، حتما باید به نکات و روش های نگهداری آن دقت داشت. در این نوشته قصد داریم روش های محافظت و نگهداری از ترمووود رو ذکر نماییم. این اقدامات ساده و کم هزینه بوده که باعث می شود که چوب ترمو که امروزه یکی از پرکاربردترین و زیباترین متریال هاست برای سال ها ظاهر اولیه خود را حفظ نموده و از آن لذت ببرید.

محافظت از ترمووود
محافظت از ترمووود

نحوه صحیح انبار کردن چوب ترموود

از جمله عوامل موثر بر کیفیت چوب ترموود شرایط نگهداری چوب در انبار می باشد. چوب ترموود باید در محیط خشک و در دمای خنک و سر بسته نگهداری و انبار گردد.
بهتر است چوب ترمو مستقیم بر روی زمین قرار نگیرد و همچنین الوارهای چوب ترمو به تعداد زیاد بر روی هم هم انباشته نگردند زیرا بالا رفتن وزن چوب ها باعث دفرمگی و تغییر شکل ترمووود می گردد. همچنین توصیه می گردد چوب های ترمووود را به صورت بسته بندی شده توسط پلاستیک نگهداری نمود.
در فرایند ترمووود، به دلیل حرارت بالایی که به چوب ها وارد می گردند اکثر رطوبت درون چوب بخار شده و به همین علت ممکن است بر اثر فشار زیاد بشکند. بنابراین قبل از اقدام به نصب چوب ترمو، بعد از خارج کردن پوشش پلاستیکی، آن را در فضای باز قرار داده تا با شرایط محیط جدید سازگار شوند.نحوه صحیح انبار کردن چوب ترموود
از جمله عوامل موثر بر کیفیت چوب ترموود شرایط نگهداری چوب در انبار می باشد. چوب ترموود باید در محیط خشک و در دمای خنک و سر بسته نگهداری و انبار گردد.
بهتر است چوب ترمو مستقیم بر روی زمین قرار نگیرد و همچنین الوارهای چوب ترمو به تعداد زیاد بر روی هم هم انباشته نگردند زیرا بالا رفتن وزن چوب ها باعث دفرمگی و تغییر شکل ترمووود می گردد. همچنین توصیه می گردد چوب های ترمووود را به صورت بسته بندی شده توسط پلاستیک نگهداری نمود.
در فرایند ترمووود، به دلیل حرارت بالایی که به چوب ها وارد می گردند اکثر رطوبت درون چوب بخار شده و به همین علت ممکن است بر اثر فشار زیاد بشکند. بنابراین قبل از اقدام به نصب چوب ترمو، بعد از خارج کردن پوشش پلاستیکی، آن را در فضای باز قرار داده تا با شرایط محیط جدید سازگار شوند.

نگهداری چوب ترمو
نگهداری چوب ترمو

شرایط نگهداری از چوب ترموود بعد از اجرا و نصب

روش نگهداری صحیح از چوب ترموود بعد از اجرا و نصب شرایط خاص خود را داراست که باید حتماً به آنها توجه نمود. چنانچه ترمووود در فضاهای خارجی از جمله : نمای ساختمان، کف، پنجره، پله، کفپوش دور استخر و … مورد استفاده قرار می گیرد حتما باید بر روی آن از پوشش و لاک های محافظ مخصوص چوب ترموود، استفاده نمود.

از جمله مواردی که در حفظ و ماندگاری چوب ترمو حائز اهمیت است استفاده از رنگ ترمووود با برند و کیفیت بالا می باشد که باعث عدم آسیب رسیدن به چوب بر اثر تابش نور خورشید و اثرات اشعه ماورای بنفش آن می باشد که اگر رنگ مورد استفاده دارای کیفیت مطلوب نباشد در گذر زمان عوامل محیطی باعث تغییر ظاهر ترمووود می گردد.

رنگ ترموود با پایه روغن محصولی از کمپانی کیلز (KILZ) تولید شده که با پیشرفته ترین تکنولوژی روز دنیا محصولی از کشور آلمان با کیفیت بالا و تنوع بالای رنگ می باشد. رنگ چوب ترمو کیلز به جهت پایه روغن بودن آن و نفوذ پذیری بالایی که دارد باعث حفظ و دوام چوب ترمو در فضای باز و محافظت از چوب نمای ساختمان در مقابل تابش نور مستقیم خورشید و همچنین باران و رطوبت نیز می گردد.

رنگ ترموود
رنگ ترموود

محافظت از ترمووود در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید

از جمله عوامل مخرب و تاثیر گذار و روی چوب، اشعه ماورا بنفش خورشید بوده که به آن UV هم گفته می‌شود.ش

تابش اشعه ماورای بنفش نور خورشید بصورت مستقیم بر روی چوب، باعث تجزیه شدن بافت سلولی چوب شده که موجب تضعیف بافت چوب و همچنین تغییر رنگ چوب می گردد. چنانچه مدت بسیار زیادی چوب در معرض تابش نور مستقیم قرار گیرد به مرور رنگ چوب به خاکستری تغییر رنگ خواهد داد. بنابراین قبل از بروز این چنین مشکلات باید چوب ترمو توسط رنگ و لاک های مخصوص محافظت نمود این اقدام باعث بالا رفتن عمر و همچنین حفظ زیبایی اولیه آن نیز می گردد.

 

محافظت از ترمووود در مقابل آب و رطوبت

آب و رطوبت از عوامل تاثیر گذار بر عمر ترمووود می باشد. این عامل مخرب بیشتر بر روی نمای چوبی ساختمان با چوب ترموود و کفپوش چوب ترمو تاثیر گذار است. بارش باران، ترکیدگی لوله های تاسیسات ساختمان از جمله شوفاژ و دیگر عوامل باعث شود رطوبت و آب به چوب نفوذ کند و باعث خرابی و کاهش طول عمر چوب ترموود گردد. البته باید به این نکته اشاره داشت که چوب ترمو به دلیل فرآیندی که بر روی آن انجام می‌شود از مقاومت بالایی نسبت به برخورد با آب و رطوبت برخوردار است اما با نگهداری صحیح می توان زیبایی و طول عمر آن را برای مدت زمان بیشتری حفظ نمود.

رطوبت و آب میتواند باعث ترک خوردگی هایی بر روی سطح چوب شود‌ که باعث تغییر در ابعاد سلولهای درون چوب شده که می تواند باعث باد کردن و دفرمگی چوب شود. با خشک شدن چوب ممکن است چوب به حالت اولیه خود باز گردد ولی این تغییرات ممکن است باعث ترک خوردگی چوب ترمو شود.

از اقداماتی که میتوان برای محافظت از چوب ترمو در مقابل آب و رطوبت انجام داد استفاده از لاک و روغن های محافظ و همچنین استفاده از رنگ ترموود می باشد.

شرایط نگهداری از ترموود
شرایط نگهداری از ترموود

جلوگیری از رشد جلبک ها تکثیر قارچ در ترمووود

از عوامل موثر دیگر و تاثیرگذار در عمر چوب ترموود محافظت از چوب ترمو در برابر رشد جلبک و قارچ ها می باشد. این مشکل بیشتر در محیط‌های مرطوب و همچنین در چوب های ترمووود کنار استخر مشاهده میگردد. چنانچه پوشش سبز رنگی بر روی نمای چوبی ساختمان با چوب ترمو رویت شد، میتواند جلبک باشد که باید حتما آن را از روی سطح چوب تمیز نمایید. توصیه میگردد جهت تمیز کردن سطح چوب از بورس های مخصوص این کار استفاده شود تا سطح چوب خراشیده نگردد. و بعدا از اتمام مراحل تمیزکاری، سطح چوب را با لاک یا رنگ چوب ترموود را پوشش داد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *