مقاومت چوب ترموود در مقابل آب و نور خورشید چقدر است؟

پرسش مهمی که اقلب برای خریداران پیش می آید ، این است که چوب ترموود چقدر در مقابل اشعه ماورای بنفش نور خورشید و باد ، باران و رطوبت مقاوم است؟ این مقاومت بستگی به طیف وسیعی از عوامل دارد ، که در زیر آنها را بررسی خواهیم کرد.

مقاومت در مقابل نور خورشید و آفتاب

پرتوهای فرابنفش خورشید در مدت زمانی کوتاهی، باعث تغییر رنگ چوب ترموود می شود. تغییرات فراوانی پس از گذشت چند هفته قابل مشاهده می باشد. نور ماوراء بنفش خورشید، لیگنین چوب را تجزیه می کند ، لیگنین یک ترکیب شیمیایی بوده که بافت سلولی یک درخت را حفظ می کند. قرار گرفتن در معرض طولانی مدت در معرض نور ماوراء بنفش منجر به تجزیه سلولز خواهد شد که یک عنصر اصلی در دیواره های سلول های گیاهی می باشد. که تجزیه و از بین رفتن آن باعث می شود سطح ترموود نرم و  ضعیف تر شود که در نهایت باعث دفورمه شدن و تغییر رنگ چوب ترمو خواهد شد.

پایداری رنگ چوب ترمووود در برابر آفتاب

مهمترین عاملی که در ساخت محصولات نمای ساختمان قابل توجه است مقاومت محصول در برابر نور خورشید است. ویژگی مقاومت چوب ترموود شامل ثابت ماندن رنگ و اندازه در برابر نور مستقیم خورشید می باشد. همچنین با کیفیت بودن Thermowood و مقاومت آن در برابر اشعه UV خورشید بستگی به فرایند تولید دارد. یکی از این راه حل ها، افزایش گرمای محصول در حین تولید و در نتیجه فشرده سازی بیشتر و جلوگیری از انقباض چوب در برابر نور خورشید می باشد. رنگ ترمو نیز برای مقاومت چوب ترمو در در مقابل تغییر رنگ محصول مورد استفاده قرار می گیرد.

مقاوم در برابر باد

تولید کنندگان، در اوایل فرایند ترمو جهت استحکام چوب نما و چوب ترمو و مقاومت آن در مقابل طوفانها و وزش باد شدید پیش بینی های لازم را اندیشیده اند. یکی از این راه کار ها، تهیه قسمت پایین ترمو چوب و ایجاد شاسی برای چوب ترموود است به گونه ای که چوب ترمو در روی شاسی به طور صحیح و مساوی قرار گیرد و با پیچ های مخصوص کاملاً بسته و محکم شود. این به ما امکان می دهد در هر شرایط آب و هوایی ، نمای چوب ترمو را نصب و اجرا نماییم. اگر نصب ترمو توسط متخصصان این زمینه صورت پذیرد ، ما به شما اطمینان خواهیم داد که سالها مشکلی نخواهید داشت.

مقاومت چوب ترمووود در برابر باد و طوفان

مقاومت چوب ترموود در مقابل آب، باران و رطوبت

در فرآیند ضد آب کردن ، چوب معمولی تبدیل به چوب ترمووود می شود و در انتها می شود بیان کرد که این چوب به جهت جذب بسیار کم رطوبت ، ضد آب است. در مواردی که چوب با پوشش های مواد یا روکش ها به ضد آب تبدیل می شود ، ظاهر چوب و بافت آن از بین میرود که این حالت ، بافت و گره های چوب فرم طبیعی خود را از دست میدهد و احساسی که آنها به بیننده القا می کنند یک ماده مصنوعی است. اما چوب ترموود مانند چوب طبیعی به نظر می رسد و رنگ و بافت آن تغییر نمی کند. جدا از جذب حداقل رطوبت ، چوب ترمو ضد آب فواید بسیاری دارد؛ به عنوان مثال ، جلوگیری از انبساط و انقباض چوب ناشی از تغییر شکل ، عدم جذب حشرات و موریانه باز جهت بسته شدن رگ های چوبی و رها شدن مواد مغذی از بافت چوب و سایر مواردی که در چوب طبیعی وجود دارند اما چوب ضد آب در مقابل آن ها مقاومت بالایی دارد. از همین روی چوب ضد آب کاربردهای زیادی در نمای ساختمان و به طور کلی فضاهای باز دارد. چوب ضد آب محصولی کاملاً طبیعی است و همین امر باعث شده تا برای سلامتی انسان ضرر نداشته باشد. به همین دلیل از چوب ضد آب در مکانهایی مانند کف های چوبی در اطراف استخرهایی که برای استراحت و آفتاب گرفتن است، استفاده می شود.

رزین ترمو برای مقاومت ترمووود در برابر در برابر آب، باران و رطوبت مورد استفاده قرار می گیرد. این رزین که به آن رنگ ترمو نیز گفته می شود ، با برس مخصوصی روی چوب اعمال می شود و پس از خشک شدن علاوه بر درخشان و زیباتر شدن، مقاومت آن در برابر پوسیدگی و پوسته شدن نیز افزایش پیدا می کند.

ترموودهای ساخته شده از درخت کاج در مقابل همه شرایط آب و هوایی مقاوم هستند و نیاز به رنگ آمیزی با پوشش مخصوص دارند، که باعث مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید می شوند و از تغییر رنگ چوب جلوگیری می کنند. رنگ ها بخشی بسیار مهم ترموود هستند و از هرگونه تغییر رنگ چوب جلوگیری می کنند.

از جمله رنگ های با کیفیت می توان به محصول شرکت (TEKNOS) فنلاند اشاره داشت که توسط انجمن بین المللی ترموود برای محافظت از سطح تأیید شده است.

مراحل رنگ و پوشش دهی : فرایند رنگ کردن چوب ترموود در سه مرحله انجام می پذیرد :

مرحله اول (پایه) : در این مرحله ترموودها در وان ها قرار می گیرند و تمام منافذ بسته شده و برای مرحله رنگ آماده خواهند شد.

مرحله دوم (رنگ) : در این مرحله ، رنگ به چوب ترموود اضافه می شود. روند رنگ چوب در 2 دست با فاصله زمانی مشخص انجام می شود.

مرحله سوم (رنگ ضد UV) : مرحله پوشش رنگ ضد اشعه ماوراء بنفش است که این پوشش روی چوب اسپری می شود و برای استفاده در قسمت بیرونی و نمای ساختمان مقاوم می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *