فرق چوب ترمووود فنلاندی با چوب ترمووود ایرانی و مقایسه آن ها

از جمله تحقیقات بسیاری که کشورهای اروپایی چندین سال پیش روی ترموود انجام داده اند ، فنلاند یکی از موفق ترین است و با انجام دقیق ترین مطالعات و تحقیقات در این حیطه، توانسته یکی از بهترین و با کیفیت ترین محصولات ترموود را تولید کند. و با توجه به تولید با کیفیت ، فنلاند در حال حاضر بیشترین تعداد صادرات ترموود را دارد. البته کشورهای دیگر مثل فرانسه ، آلمان و هلند نیز در تلاشند تا ویژگی های ترموود را بهبود و ارتقاء دهند. چوب ترمو محصولی کاملاً طبیعی بوده که عموما از تنه درختان زبان گنجشک و کاج تولید می شود. فنلاند پس از سالها تحقیق در زمینه جنگلداری و کسب دانش فنی ، انواع کاج را ایجاد کرده و به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی ، جنگلهای مصنوعی را برای صنایع ترمو چوب ایجاد کرده است و فنلاند را مبدل به بهترین تولید کننده چوب ترموود در جهان ساخته است. در سالهای اخیر ، تولید کنندگان ایرانی نیز به دلیل زیبایی و کاربرد بالای این محصول ، سعی در تولید ترموود در کشور دارند. اما از آنجا که شرایط جوی و موقعیت جغرافیایی برای توسعه جنگل های مورد نظر مناسب نیست ، مواد اولیه یا چوب خام مورد نیاز این محصول به ناچار وارد می شوند. متأسفانه ، بعضاً به دلیل کمبود مواد اولیه مناسب و عدم توجه به فرآیند تولید چوب ترموود ، محصول نهایی ترموود ایرانی از لحاظ کیفیت توان رقابت با ترموود فنلاندی را ندارد و از کیفیت پایین تری برخوردار است. بسیاری از افراد به دلیل پایین بودن قیمت آن ، با ناچار ترموود ایرانی را انتخاب می کنند. واقعاً ، آیا ترموود ایرانی ارزان، انتخاب مناسبی است؟ برای بدست آوردن اطلاعات مورد نیاز برای پاسخ صحیح به ما بپیوندید.

فرق چوب ترمووود فنلاندی با چوب ترمووود ایرانی
فرق چوب ترمووود فنلاندی با چوب ترمووود ایرانی

فرق چوب ترموود فنلاند با چوب ترموود ایرانی

فرایند تولید چوب ترموود موادی مانند گلوکز ، رزین و برخی از اجزای بافت داخلی چوب را از بین می برد. اجرای با اصول این فرایند باعث کاهش بسیار بالای جذب رطوبت و دفع آفات چوب می شود و تأثیر مستقیمی بر کیفیت و ظاهر آن خواهد داشت. ویژگی های فنی و کیفی چوب حرارتی ایرانی با چوب حرارتی فنلاندی را می توان از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داد. در اینجا سعی کردیم ویژگی های کلی این دو محصول را از نظر کیفیت ، ظاهر و قیمت مورد مقایسه قرار دهیم

 

چوب ترموود فنلاندی و ایرانی از لحاظ دوام و کیفیت

مقاومت بالا در مقابل پوسیدگی و عدم جذب رطوبت و مقاوم در برابر باران ، نور خورشید و حشرات آفت چوب از جمله موریانه ، اندازه ثابت ، وزن کم و… از مزایای بارز چوب ترمو نسبت به چوب های معمولی دیگر است که هنگام استفاده از فرآیند ترموود روی چوب طبیعی بدست می آیند. مزایای ذکر شده در بین انواع ترموود متفاوت است. به عنوان مثال ، مقاومت یک ترموود در برابر آب ممکن است بسیار بیشتر از یک ترموود دیگر باشد یا ممکن است تغییرات اندازه در انواع مختلف ترموود متفاوت باشد. به راحتی می توان گفت که این اختلاف نشان دهنده تفاوت در کیفیت مواد اولیه و اینکه آیا فرایند ترموود استاندارد است یا خیر. در ادامه ، تفاوتهای بین مواد اولیه و فناوری مورد استفاده در تولید ترموود ایرانی و فنلاندی بررسی خواهد شد.

مواد و متریال اولیه در ساخت چوب ترموود فنلاندی و ایرانی

به عنوان اولین و مهم ترین متریال مورد استفاده در تولید چوب ترووود ، چوب های درخت در شمال فنلاند که از کیفیت بالایی برخوردار است، می باشد. ترموود ساخته شده از این نوع چوب ها از کیفیت بالاتری نسبت به ترموود تولید شده از دیگر چوب ها برخوردار است. یکی از مهمترین موارد در کیفیت ترموود ، وجود گره های منظم در بافت چوب و تزئیناتی بودن آن هاست که باعث تمایز آن با دیگر محصولات چوب ترمو می باشد.

اوایل چوب ترموود ساخت ایران با چوب کاج روسی ساخته میشد ، اما به دلیل کیفیت پایین تر چوب خام درخت کاج روسی در مقایسه با کاج فنلاندی ، شرکت های ترموود ایرانی مجبور به واردات چوب کاج از فنلاند شدند. واضح است که وجود گره های ترک خورده در چوب ترموود می تواند بسیاری از مزایای این چوب ها از جمله مقاومت آنها را کاهش دهد. افت مقاومت Thermowood استفاده از آنها را در قسمت بیرونی ساختمان و بسیاری از مناطق دیگر غیرممکن می کند. بنابراین معمولاً از چوب هایی که گره های چوبی زیادی دارند استفاده نمی شود. درختان کاج فنلاند معمولاً دارای شاخه های ترک خورده کمتری در تنه خود هستند. متأسفانه به دلیل استفاده از مواد اولیه نامرغوب در تولید ترموود ایرانی ، این مورد در مورد چوب ترمو چوب ایران صدق نمی کند و این چوب مناسب برای مصارف در فضای باز از قبیل نما، فضای خارجی، آلاچیق و … نمی باشد.

ترمووود فنلاندی
ترمووود فنلاندی

فناوری در تولید ترموود

مورد بسیار مهم دیگر در استفاده از چوب ترمو ، اجرای استاندارد و صحیح فرایند در تولید ترموود است ، و حتی با وجود بالاترین کیفیت چوب، به دلیل اجرای غلط فرآیند، محصول ترموود ضعیف و بی کیفیت خواهد شد. میزان درجه حرارت، یکنواخت بودن حرارت به تمام چوب ، عدم وجود اکسیژن، محاسبه رطوبت در طی پروسه ، روند طول مدت حرارت دهی در داخل کوره و … فقط تنها بعضی از استانداردهای موجود جهت تولید ترموود می باشند. تست های استاندارد برای تعیین کیفیت ترموود بسیار دقیق و پیچیده است و فقط در آزمایشگاه های پیشرفته در کشورهای اروپایی انجام می پذیرد که مراکز اصلی آن در فنلاند ، آلمان ، استونی و سوئد واقع شده است. از ترموود استاندارد فنلاند می توان برای کلیه کاربردهای ترموود از جمله دکوراسیون داخلی و نمای خارجی ساختمان استفاده کرد ، در حالی که چوب ترموود ایرانی که توسط تولید کنندگان متفرقه تولید می شود به دلیل کیفیت پایین و عدم وجود استانداردهای لازم در فضای باز مورد استفاده قرار نمی گیرند.

همانگونه که ذکر شد، ترک ها در چوب خام باعث کاهش کیفیت ترموود می شود. حتی اگر این فرایند مطابق با استانداردهای مصوب انجمن فنلاند ترموود باشد ، چوب ترمو تولید شده از آن ممکن است از دید ظاهری با محصول حاصل شده از عملکرد استاندارد تفاوت زیادی نداشته باشد ، اما ترک هایی در داخل چوب ایجاد می شوند که به راحتی و با چشم غیر مصلح قابل تشخیص نیست. و به دلیل استفاده از ترموود در هوای آزاد و قرار گرفتن در معرض تنش های محیطی و شرایط جوب نامناسب ، این ترک ها بیشتر شده و با گسترش، به سطح چوب خواهند رسید. به دلیل اینکه ایران از لحاظ پوشش جنگل ها و درختان کاج خیلی غنی نمی باشد، ترمو چوب در ایران از چوب های کم کیفیت و مواد اولیه وارداتی از کشورهایی مانند روسیه استفاده می شود که باعث شده است محصول از مقاومت کمتری برخوردار باشد.

فرایند ترموود
فرایند ترموود

گروه نما آلومینیوم وارد کننده چوب ترمو فنلاندی در ایران و خاورمیانه بوده که با داشتن کادر مدیریت و فروش با تجربه و تیم متخصص در زمینه چوب ترموود فنلاند ، همواره سعی در ارائه بهترین مشاوره در زمینه تولید محصولات چوبی دارد. نمای آلومینیوم با سالها تجربه در زمینه اجرای چوب ترموود کمک شایانی در انتخاب صحیح و اجرای هر نوع طرح و ایده از طرف شما مشتریان عزیز خواهد نمود.

محصول ترموود تولید ایران از دو نوع چوب ساخته می شود ، درخت کاج با برگ پهن یا صنوبر که از جنگل های روسیه به دست می آید و دیگری از درختان کاج مخروطی که بیشتر در کشورهای اسکاندیناویایی پرورش داده می شود و به ایران وارد می شوند. محصولات ساخته شده از درختان صنوبر نسبت به گونه های پاین دوام کمتری دارند و داری زیبایی بصری پایین تر هستند. به همین دلیل این ترموود در رده کلاس B قرار دارد و قیمت کمتری دارد.

کوره چوب ترموود
کوره چوب ترموود

تفاوت بین ترموود ایرانی و چوب فنلاندی از لحاظ ظاهر

ترموود فنلاندی از نظر رنگ تیره است و وقتی رطوبت متغیر باشد، رنگ آن بسیار پایدار می باشد. در ترموود ایران به دلیل دمای غیر یکسان اکثر کوره های موجود در ایران ، درجه حرارت کوره زیر استاندارد تنظیم می شود تا چوب داخل کوره نسوزد. از همین روی ، رنگ چوب ترموود ایرانی به دلیل درجه حرارت پایین ، از چوب ترمو فنلاند روشن تر است. از نظر کیفیت و صافی ضلع های چوب و سطح صیقلی چوب ، ترموود ایرانی از کیفیت پایین تری برخوردار است. همچنین به دلیل شرایط غیر استاندارد اکثر کوره های گرمایشی در ایران معمولاً ترک های کوچک و بزرگ در ابتدای و انتهای شاخه های ترموود مشاهده می شود که علاوه بر تأثیرگذاری در ظاهر محصول ، بر دوام آن نیز تأثیر می گذارد.

تفاوت قیمت ترموود ایرانی با چوب ترموود ساخت فنلاند

از جمله مزایای ترموود فنلاند می توان به عمر بیست ساله یا بیشتر آن اشاره داشت. مقاومت در مقابل شرایط محیطی ، مقاومت در مقابل حشرات آفت چوب ، عدم استفاده از مواد شیمیایی. قیمت هر متر مربع ترموود فنلاندی بستگی به ابعاد و مشخصات کیفیت آن دارد. همانگونه که ذکر شد ، در فرایند ساخت چوب ترموود ایرانی ، به دلیل کاهش هزینه ها ، از چوب کم کیفیت وارداتی از کشور روسیه بطور کلی استفاده می شود که از نظر کیفی با درختان جنگلهای فنلاند قابل مقایسه نبوده و این امر باعث کاهش مقاومت و کیفیت ترموود ایرانی خواهد شد.البته باید گفت که فقط تعداد معدود تولیدکننده وجود دارند که از چوب های باکیفیت وارداتی از گرجستان ، روسیه سوئد ، آلمان ، فنلاند استفاده می نمایند و البته محصولات این گروه از تولید کنندگان ترموود ایرانی دارای کیفیت و قیمت بالاتری هستند. صرف نظر از کیفیت ترموود ، می توان گفت که قیمت ترموود ایرانی بسیار پایین تر از ترموود فنلاند است ، اما اگر این مقایسه با توجه به نسبت کیفیت و مزایای ترموود فنلاند به قیمت آن انجام شود ، بدون شک ترموود ایرانی دارای درجه کیفی ضعیف تری برخوردار است.

نا گفته نماند شرکت هایی در بازار هستند که چوب ترموود ایرانی را به اسم چوب ترمو فنلاند به فروش می رسانند ، جهت جلوگیری از خرید ترموود با کیفیت پایین و غیر اصل ، حتماً از شرکت هایی که انواع چوب ترموود با مارک های مختلف دارند ، خرید کنید. کارشناسان نما آلومینیوم شما عزیزان را در انتخاب بهترین محصول ترموود ساخت ایران و خارج یاری خواهند نمود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *