مراحل فرایند تولید چوب ترموود

مراحل فرایند تولید چوب ترموود


فرایند و مراحل تولید چوب ترموود

امروزه چوب ترموود جز متریال های بروزی می باشد که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. از چوب ترمو در نمای ساختمان، کفپوش، آلاچیق و … استفاده می گردد. در تولید چوب ترموود از چوب درختانی نظیر درخت کاج و زبان گنجشک استفاده می شود. چوب معمولی با طی کردن فرایندی تبدیل به چوب ترمو می گردد که در ادامه این مقاله به بررسی مراحل تولید چوب ترموود می پردازیم.

 

تولید چوب ترموود

در گذشته بشر به این موضوع پی برده بود که با نیم سوز نمودن و همچنین سوزاندن چوب، مقاومت آن در برابر رطوبت و پوسیدگی افزایش می یابد ولی با این حال چوب پس از گذشت چندین سال دچار فرسودگی می شد. جهت بالا بردن مقاومت و عمر چوب تحقیقات و مطالعات بسیاری در کشورها صورت گرفت که اولین کشوری که به نتایج موفقیت آمیزی دست یافت، فنلاند بود. محققان دریافتند که با حرارت دهی به چوب معمولی با جریان هوا و بخار آب، رطوبت چوب از آن عمق آن خارج شده که باعث می شود در برابر رطوبت و عوامل دیگری نظیر آفت و تغییر شکل و اندازه، مقاوم شود.

خط تولید ترموود
خط تولید ترموود

مراحل تولید ترموود

مرحله ۱ – نخست تنه درخت توسط شرکت جنگلداری برش خورده و بعد از آن چوب های برش خورده را وارد درون کوره های بزرگ مخصوصی میکنند. در مرحله اول چوب ها را در دمایی بین ۱۰۰ درجه تا ۱۵۰ درجه سانتی گراد قرار می دهند تا رطوبت موجود در سطح چوب کاهش یافته و خشک شوند.

مرحله ۲ – در مرحله دوم دما را با حفظ شرایط مرحله قبلی بین ۱۸۰ درجه تا ۲۲۰ درجه بالا می برند تا رطوبت موجود در عمق چوب تبخیر شود و همچنین صمغ چوب ها از میان برود. چوب ها را در حدود ۳۲ ساعت در همین وضعیت قرار می دهند تا رنگ چوب ها به قهوه ای روشن تبدیل گردد. شایان ذکر است مدت زمان فرایند ترموود برای هر نوع چوب متفاوت بوده و زمان ذکر شده برای چوب درخت کاج (Pine) می باشد.

مرحله ۳ – در این مرحله با پاشش آب خنک بصورت یکباره، به چوب ها شک می دهند و آن ها را خنک می کنند. دمای چوب ها پس از خنک سازی به ۱۰۰ درجه می رسد و پس از آن دمای چوب ها را به دمای محیط می رسانند که در این زمان چوب ها کمی رطوبت را جذب می کنند که این میزان رطوبت از بین ۴ تا ۶ درصد تجاوز نمی‌کند و در همین میزان باقی می ماند. نکته مهم در فرایند ترمو، وجود بخار آب در تمامی مراحل ترمو کردن چوب می باشد که با این شوک های حرارتی بافت های سلولوزی چوب در هم میشکند و دیگر نمی‌تواند به عنوان ماده غذایی جهت تغذیه حشرات و آفات قرار گیرد. و دیگر مزیت ترموود این می باشد که مولکول آب دیگر نمی تواند با چوب ترکیب شود و موجب پوسیدگی و تغییر در ابعاد آن گردد. نکته قابل توجه در این فرایند عدم استفاده از مواد شیمیایی می باشد و پس از اتمام فرایند، چوب در برابر بارندگی و رطوبت و تغییر شکل مقاوم شده و جهت استفاده در انواع محیط، به دو دسته زیر تقسیم بندی می شوند :

چوب ترمو
چوب ترمو

چوب ترموود (Thermo D)

در روش Thermo D چوب ها در دمای ۲۲۰ درجه گرمادهی می شوند و مقاومت آن ها در برابر تمامی عوامل جوی بالا رفته و ماندگاری آن افزایش یافته که جهت بکار بردن آن در محیط های باز مانند نمای ساختمان و ساخت آلاچیق بسیار مناسب می باشد.

چوب ترموود (Thermo S)

میزان گرمای مورد استفاده در این روش ۱۸۰ درجه بوده و مقاومت آن افزایش می یابد و در برابر تغییر اندازه دارای مقاومت می باشند. چوب های ترموود تولید شده در این روش مناسب استفاده در محیط های بسته و دکوراسیون داخلی می باشد.

 

تولید چوب ترموود
تولید چوب ترموود
تولید چوب ترموود ایرانی
تولید چوب ترموود ایرانی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *