ورق کامپوزیت ضد حریق | ورق کامپوزیت نسوز FR | ضد آتش | انواع ورق کامپوزیت نسوز

ورق کامپوزیت ضد حریق یا ورق کامپوزیت نسوز FR جهت بالا بردن ایمنی ساختمان در برابر آتش سوزی طراحی و ساخته شده است. به دلیل وجود ماده پلی اتیلن در مرکز ورق کامپوزیت معمولی در هنگام وقوع حادثه آتش سوزی دود بسیار سمی در محل بروز آتش سوزی متصاعد می شود که استنشاق آن باعث آسیب های جبران ناپذیری خواهد گردید.

ورق کامپوزیت نسوز
ورق کامپوزیت ضد حریق

ورق کامپوزیت FR چیست؟

ورق کامپوزیت FR که به اصطلاح به آن (Fire Resistance) گفته می شود به معنی مقاوم در مقابل حریق و آتش سوزی می باشد این ورق ها از مواد معدنی نسوز ساخته می شوند.

ورق های کامپوزیت ضد حریق دارای قابلیت انعطاف پذیری بالایی بوده و همچنین در برابر شرایط نامساعد جوی ، نور فرابنفش ، باران های اسیدی شهر ها از مقاومت بالایی برخوردار می باشد.

aluminium composite panel
aluminium composite panel Fire Resistance

انواع ورق کامپوزیت نسوز

البته استفاده از کلمه نسوز برای تعریف این نوع ورق ها بطور کامل می تواند درست نباشد. تفاوت این نوع ورق های کامپوزیت با ورق های معمولی در دیرتر مشتعل شدن آن ها می باشد و در اصطلاح کند سوز می باشند و گاز سمی به مراتب کمتری از خود متصاعد می کنند

ورق های کامپوزیت نسوز بصورت کلی دارای دو نوع بوده که شامل ورق کامپوزیت نسوز با هسته گرید A و ورق کامپوزیت نسوز با هسته گرید B می باشد. نوع هسته گرید A دارای خلوص هیدرو کسید آلومینیوم و هیدروکسید منگنز به میزان 88 تا 90 % می باشد که دارای کمترین میزان گازهای سمی و بدون ذره های حامل حریق است. نوع هسته گرید B دارای خلوصی برابر 45 تا 55 % می باشد.

 

ورق کامپوزیت ضد حریق

ورق کامپوزیت ضد آتش یا نسوز از ورق آلومینیوم در دو سمت ورق و در هسته ورق کامپوزیت از ماده غیر ارگانیک و نسوز و همچنین کنده کننده سرعت سرایت آتش به دیگر نقاط نیز ساخته شده است. ماده مورد استفاده در مرکز این نوع ورق ها تشکیل شده از اکسیژن موارد ریز غیر ارگانیک و ترکیبی از دیگر مواد با فشردگی مولکولی بالا می باشد. این ماده دارای قابلیت پایداری در مقابل شرایط نا مساعد جوی را داشته و همچنین دارای عملکرد خمشی و انعطاف مکانیکی بالایی می باشد.

ورق کامپوزیت نسوز
ورق کامپوزیت نسوز

ویژگی ها و مزایای ورق کامپوزیت ضد حریق

ورق های کامپوزیت ضد حریق در دمای زیاد با مواد مخصوص پرس می شوند با این فرایند مولکول ها به هم پیوند خورده تا سطح ورق در برابر پوسته شدن مقاومت بالایی را داشته باشد. از دیگر مزایای ورق کامپوزیت می توان به وزن سبک آن اشاره کرد که با کاهش وزن کلی ساختمان منجر به پایین آمدن خطرات و خسارات زلزله خواهد گردید و همچنین حمل نقل و نصب ورق که شامل : برش دادن ، نورد کردن ، ایجاد خمش است راحت شود.

از مهم ترین خصوصیات ورق کامپوزیت ضد حریق بودن آن می باشد که به جهت استفاده از مواد غیر ارگانیک در هسته ورق بوده که به راحتی نسوخته و در آتش سوزی ایمن می باشد. از دیگر ویژگی های ورق کامپوزیت سهولت در شستشو بوده و نیازی به دفعات متعدد و هزینه های نگهداری بالا نمی باشد.

 

مزایای ورق کامپوزیت نسوز

  • دارای هسته معدنی نسوز
  • بدون گاز سمی در زمان اتش سوزی
  • وزن سبک
  • استحکام در خمش
  • سطح صیقلی
  • مقاوت بالا در برابر نور فرابنفش خورشید
  • دوام در مقابل باران های اسیدی