فرق چوب ترمووود با چوب طبیعی

چوب یکی از منابع تجدیدپذیر و از مفیدترین ماده های خام طبیعی می باشد توانسته بسیاری از نیاز های بشر  را برآورده سازد. همانطور که چوب طبیعی دارای مزایای بیشماری می باشد، این ماده ارزشمند دارای معایبی هم می باشد. استفاده از چوب معمولی در فضای باز و مخصوصا نمای ساختمان زیبایی خیره کننده ای را به ساختمان می بخشد اما عواملی همچون باران و تابش مستقیم نور خورشید می توان چوب را دچار فرسایش کرده و از بین ببرد بنابراین دانشمندان و کارشناسان در این حوزه، به فکر اصلاح چوب معمولی با روش های طبیعی افتاده آمد تا با حفظ ظاهر طبیعی چوب، به مقاومت و زیبایی آن بی افزایند. در این مقاله به مقایسه و تفاوت چوب ترموود با چوب معمولی می پردازیم.

چوب چیست؟

تنها منبع تجدیدپذیر طبیعی در کره زمین، چوب است. منابعی همچون نفت و گاز روزی به اتمام خواهند رسید ولی جنگل ها در طبیعت بصورت نامحدود به تولید چوب ادامه می دهند. در اقتصاد جهانی سالیانه ۲۵۰۰ میلیون متر مکعب تولید می گردد. چوب ماده ای بسیار مفید بوده که دارای استحکام بوده و در عین حال به راحتی قابل برش است. چوب از قدیمی‌ترین متریال های مورد استفاده در خانه سازی بوده و همچنین برای ساخت ابزارآلات اولیه، قایق و دیگر اشیا مورد استفاده قرار گرفته است و سهم بسزایی در پیشرفت بشر داشته است.

 

چوب ترموود؟

ترموود در حقیقت همان چوب طبیعی فرآوری شده با روش های حرارتی پیشرفته بوده که نسبت به چوب معمولی دارای مقاومت و ماندگاری بسیار بالاتری می باشد. چوب ترمو در فرایندی که در دمای ۱۸۰ تا ۲۵۰ درجه سانتی گراد به همراه بخار آب و گردش هوا قرار گرفته و اصلاح می گردد و معایب چوب معمولی نظیر تورم و تغییر اندازه، پوسیدگی و تغییر رنگ را ندارد. چوب ترموود به دلیل پایداری و مقاومتی که دارد، بهترین گزینه برای نمای ترموود ساختمان و همچنین دکوراسیون داخلی بشمار می رود.
چوب ترمو
چوب ترمو

مقایسه ترموود و چوب طبیعی از لحاظ میزان جذب رطوبت

رطوبت موجود در چوب به نوع درخت آن بستگی داشته که این میزان رطوبت به شرایط محیط نگهداری چوب و فصل برش درخت بستگی دارد. وجود رطوبت بالا در چوب موجب کاهش مقاومت مکانیکی آن شده و موجب درگیر شدن چوب با حمله حشرات و تکثیر قارچ بشود که این عوامل می تواند به ایجاد بیماری در افراد منجر بشود. در فرایند ترموود میزان قابل توجهی از رطوبتی که در عمق چوب نهفته است از آن خارج شده و سطح رطوبت آن به زیر ۵٪ می‌رسد که این عامل باعث می شود چوب ترموود مقاومت بالایی در برابر جذب رطوبت و شکنندگی داشته باشد و همچنین دارای وزن بسیار سبک تری در مقایسه با چوب طبیعی داشته باشد

فرق چوب ترموود با چوب معمولی
فرق چوب ترموود با چوب معمولی

مقایسه چوب ترموود با چوب معمولی از لحاظ مقاومت

مقاومت چوب در معین کردن نوع کاربری آن بسیار موثر است بطوریکه در کفپوش ها از نوع چوب درختی استفاده می شود که دارای استحکام بالاتری باشد و به سادگی دچار فرسایش نگردد. در فرایند ترموود، چگالی چوب کاهش یافته و درنتیجه باعث بالا رفتن مقاومت چوب در مقایسه با چوب طبیعی می گردد. میزان استحکام چوب با میزان رطوبت و چگالی چوب رابطه مستقیمی داشته و هر چه میزان رطوبت چوب پایین تر باشد میزان مقاومت آن بالاتر و جذب رطوبت آن پایین تر می باشد. همچنین در پروسه ترموود، رزین و صمغ از چوب خارج می شود.

 

مقایسه چوب ترموود و چوب طبیعی از لحاظ میزان ماندگاری

بصورت کلی چوب ماده با دوامی نبوده و می تواند توسط حشرات، آب، قارچ، کپک و تابش نور خورشید دچار پوسیدگی شود. بنابراین باید توسط روش های اصلاحی همچون حرارت دهی، میزان تراکم و استحکام چوب را افزایش داد. چوب ترموود مقاومت بسیار بالایی در برابر جذب آب داشته به نحوی که از آن حتی در سونا هم استفاده می گردد.

چوب ترمووود
چوب ترمووود

مقایسه چوب ترموود با چوب طبیعی از لحاظ مقاومت در برابر حشرات

با توجه به گذراندن مراحل ترمو، چوب معمولی تبدیل به ترموود شده و امکان جذب رطوبت و لانه گزینی حشرات در آن از میان می رود. با زدن رنگ ترموود به چوب ترمو استحکام آن در مقابله با نفوذ حشرات افزایش یافته و زیبایی آن دوچندان می گردد.

 

مقایسه چوب ترموود با چوب طبیعی از لحاظ هدایت حرارتی

هدایت حرارتی چوب ترموود در مقایسه با چوب معمولی به میزان بیست تا بیست و پنج درصد تقلیل یافته و جهت استفاده در نمای ساختمان، درب و پنجره، و سونا مناسب می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *