انواع ورق کامپوزیت

ورق کامپوزیت ضدحریق

مقاومت ورق کامپوزیت آلومینیوم در برابر آتش و حریق : در جهان در حال تکامل امروز ، استفاده از مواد پلیمری و فن آوری های جدید در صنایع مختلف ، به ویژه در صنایع ساخت و ساز و حمل و نقل ، موجب نگرانی مردم در مورد خطرات آتش سوزی شده است. ورق کامپوزیت آلومینیوم یکی از فن آوری های جدید است و پانل های کامپوزیت آلومینیوم به طور گسترده ای برای نمای خارجی ساختمان ها در پروژه های ساختمانی در کشور استفاده می شود.

بنابراین ، هنگامی که آتش سوزی در داخل ساختمان رخ می دهد و آتش سوزی در خارج از ساختمان گسترش می یابد ، نقش نمای ساختمان در گسترش آتش مورد بحث قرار می گیرد. بنابراین پیش بینی عملکرد آتش سوزی دیوارهای خارجی کامپوزیت آلومینیوم و تجزیه و تحلیل نقش آن در گسترش آتش برای طراحان و مهندسان ساخت و ساز بسیار مهم است.

ایمنی مصالح در برابر آتش ، در مراحل سفت کاری و نازک کاری یکی از الزامات مهم در طراحی و اجرای ساختمان می باشد. یکی از مهمترین آنها مواد نمای ساختمان است. بنابراین ، اگر نمای سازه خاصیت ضد حریق نداشته باشد ، آتش احتمالی به سرعت گسترش می یابد و به سایر فضاها و طبقات گسترش می یابد. یکی از نماهای خارجی که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد ، یک ورق کامپوزیت آلومینیومی با یک هسته پلاستیکی است.

ورق کامپوزیت ضد حریق در دمای زیاد با مواد مخصوص پرس می شوند با این فرایند مولکول ها به هم پیوند خورده تا سطح ورق در برابر پوسته شدن مقاومت بالایی را داشته باشد. از دیگر مزایای ورق کامپوزیت می توان به وزن سبک آن اشاره کرد که با کاهش وزن کلی ساختمان منجر به پایین آمدن خطرات و خسارات زلزله خواهد گردید

ورق کامپوزیت ضد حریق
ورق کامپوزیت ضد حریق

ورق کامپوزیت PVDF

ورق کامپوزیت PVDF با نوعی از پوشش مقاوم در برابر خط و خش، پوشیده شده که آن را از دیگر ورق های کامپوزیت متمایز می سازد. این نوع ورق آلومینیوم کامپوزیت، به دلیل تکنولوژی که در فرمول آن بکار برده شده است، دارای ساختار رنگی است که دارای مقاومت بالایی در برابر شرایط نامساعد جوی و عوامل اسیدی دارد.

از دیگر مزایای ورق کامپوزیت PVDF می توان به عمر بالاتر آن در برابر اشعه ماورای بنفش نور خورشید اشاره داشت که با گذشت سال ها دچار تغییر رنگ و پوسته شدن رنگ نیز نمی گردد.

ساختار و فرمول پوشش این ورق ها تشکیل شده است از : رنگ و الکل، رزین فلوئوروکربن دارای آنزیم فلورین، حلال استر می باشد.

ورق کامپوزیت با پوشش PVDF
ورق کامپوزیت با پوشش PVDF

ورق کامپوزیت لانه زنبوری (Honeycomb)

در دنیای امروز با پیشرفت سریع علم و فناوری و تغییر تقاضا و سلیقه مشتری ها ، نیاز به نوآوری عملی در تولید به امری مهم بدل شده است. در این راستا ، صنعت نمای ساختمان ، به عنوان یکی از صنایع رو به رشد تقاضای زیادی دارد. ورق کامپوزیت لانه زنبوری یکی از محصولات جدید در صنعت نمای ساختمان می باشد.

این نوع ورق های آلومینیومی کامپوزیت دارای تنوع رنگی بالایی هستند و کاربردهای بسیاری نیز در نما دارند و هیچ محدودیتی در اجرا وجود ندارد ، اما از آنجا که در صورت آتش سوزی هسته پلی اتیلن در این نوع محصول حذف شده است ، در صورت حریق و آتش سوزی هیچ گونه بخار و گاز سمی تولید نخواهند کرد.

ویژگی ها و مزایای ورق کامپوزیت آلومینیومی لانه زنبوری :

از ویژگی ها و مزایای ورق کامپوزیت لانه زنبوری (Honey comb) می توان به موارد زیر اشاره کرد

آسانی در نصب و اجرا

وزن سبک و مقاومت بالای ورق

سهولت در خلق طرح های خاص (نمای خارجی ساختمان و دکوراسیون داخلی)

پایین آورن زمان در ساخت و مبالغ مرتبط با اتصالات و زیرسازی ها

مقاومت بالا در برابر آتش (با فناوری حذف هسته پلی اتیلن در ورق کامپوزیت)

100٪ با قابلت بازیافت

اثر عایق صوت، گرما و سرما

دارای رنگ های متنوع و سطح صیقلی

قابلیت نانو و ضدآلودگی (بدون نیاز به شستشو مداوم)

سازگار برای همه شرایط جوی

حمل و نقل راحتپ

ورق کامپوزیت سه بعدی

ورق کامپوزیت سه بعدی یک راه حل نوآورانه جدید که ساختمان را برجسته تر و متمایزتر می کند: ایجاد پانل های سه بعدی ورق کامپوزیت بدون درز و گره و تکمیل پانل های کامپوزیت سه بعدی تحت نورپردازی جلوه خاصی را به ساختمان خواهد بخشید. نمای نهایی ساختمان منظره ای زیبا و چشم نواز است. برای ایجاد یک صفحه کامپوزیت سه بعدی ، از یک صفحه کامپوزیت به ضخامت 0.5 میلی متر که شامل دو لایه آلومینیوم آنودایز شده و در نهایت با یک لایه PVDF پوشانده شده است ، استفاده کنید. ساختار نهایی دارای 15 سال ضمانت است. این ماده سبک ، زیبا و بادوام است و استفاده از آن در ساختارهای مختلف روز به روز در حال گسترش است. طرح برجسته یا طراحی با ارتفاع و عمق 3D نامیده می شود. امروزه با پیشرفت فن آوری ساخت و ساز ، طرح های سه بعدی با عمق ، فرورفتگی و برجستگی در نظر گرفته شده است. این یکی از محبوب ترین مصالح است که برای این نوع پانل دیواری خارجی کامپوزیت استفاده می شود ، زیرا مزایای بسیاری دارد ، مانند انعطاف پذیری ضد ضربه و سبک بودن ساختار و نمای ساختمان.

ورق کامپوزیت سه بعدی
ورق کامپوزیت سه بعدی

ورق کامپوزیت تابلویی

از دیگر موارد استفاده از ورق کامپوزیت، کاربرد در ساخت بیلبوردهای تبلیغاتی و تابلو کامپوزیت می باشد، تابلوهای مغازه و فروشگاه ها همانند نمای ساختمان بر زیبایی محیط تأثیر می گذارد، لذا کیفیت و جذابیت آن بسیار مهم است، تابلوهای تبلیغاتی کامپوزیت باید از کیفیت و دوام بالایی برخوردار باشند، زیرا برای مدت زمان طولانی باید آن را در یک مکان باز قرار دهید. صفحه ترکیبی بیلبورد باید به گونه ای باشد که تحت تأثیر عوامل جوی مانند باد ، باران ، برف و نور مستقیم خورشید قرار نگیرد و در برابر این عوامل مقاوم باشد.

ورق کامپوزیت تابلویی
ورق کامپوزیت تابلویی

ورق کامپوزت طرح آجر

ورق کامپوزیت طرح آجر جایگزین مناسبی جهت پوشش نمای ساختمان بجای آجر می باشد. در گذشته برای ساختن نمای ساختمان از آجر استفاده می شد. آجر دارای خواص خاصی می باشد. یکی از این ویژگی ها عدم مقاومت آجر در برابر آب است و امروزه استفاده از این صفحات کامپوزیت به جای آجر بسیار مورد توجه پیمانکاران و معماران واقع شده است. ویژگی ورق کامپوزیت، خاصیت ضد آب بودن و مقاومت فیزیکی بالا است. از این نوع پانل های کامپوزیت می توان برای دکوراسیون داخلی نیز استفاده نمود. از دیگر ویژگی های ورق کامپوزیت طرح آجر، وزن سبک آن بوده که باعث کاهش وزن ساختمان گردیده که باعث قابلیت ضد زلزله ای ساختمان خواهد شد.

ورق کامپوزیت طرح آجر
ورق کامپوزیت طرح آجر

ورق کامپوزیت طرح چوب

ورق کامپوزیت طرح چوب مقاوم در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید است و برای نمای ساختمان بسیار مناسب می باشد. ورق کامپوزیت طرح چوب پوسیده نشده و از مقاومت بالایی برخوردار است.پانل چوب کامپوزیت در صورت آلودگی محیطی قابلیت شتسشو دارد ، و ضد آب بوده. ورق کامپوزیت بسیار شکل پذیر است و به هر روشی قابل استفاده است و در هر فضایی مانند نمای ساختمان ، تابلوهای مغازه و … قابل استفاده است. پانل های کامپوزیت چوب در مقایسه با چوب ترموود دارای مزایا و معایبی هستند که در مورد برخی از آنها مفصل در مقالات سایت ذکر شده است . مقاومت و دوام ورق کامپوزیت طرح چوب در مقایسه با چوب نسوز بیشتر است ، معماران و طراحان داخلی می توانند پس از بررسی شرایط، ورق کامپوزیت را جایگزین چوب ترمو کنند. تفاوت دیگر در قیمت آن می باشد. استفاده از ورق کامپوزیت مقرون به صرفه تر از چوب ترمو می باشد. ورق کامپوزیت طرح چوب در برابر شرایط جوی و فشار و ضربه بسیار مقاوم است و با گذشت زمان، باعث تغییر رنگ و پوسته نمی شود.

ورق کامپوزیت طرح چوب
ورق کامپوزیت طرح چوب

ورق کامپوزیت آینه ای

ورق کامپوزیت طرح آینه متشکل از  سه لایه بوده که با پوشش آینه های بسیار فشرده مانند رنگ PE یا PVDF ترکیب شده و یک صفحه مسطح ایجاد می کند که جلوه ای خاص را به نمای ساختمان می بخشد. دو لایه از ورق از جنس آلومینیوم به طور محکم بر روی هسته پلی اتیلن داخلی چسبانده شده است ، که اگر با رنگ پوشانده شده است که سطح آن را صاف و ماندگارتر می کند. پوشش PVDF به ورق کامپوزیت آینه ای استحکام و مقاومت بالایی در برابر تابش مستقیم نور خورشید، باد، باران، ضربه می بخشد.

ورق کامپوزیت آینه ای
ورق کامپوزیت آینه ای

ورق کامپوزیت طرح سنگ

ورق کامپوزیت طرح سنگ متریال نمای ساختمان بوده که برخلاف شکندگی سنگ از مقاومت بالایی در برابر ضربه، خوردگی برخوردار است. ورق کامپوزیت طرح سنگ استحکام خمشی بالایی دارد.

از جمله مزایای ورق کامپوزیت طرح سنگ وزن سبک آن نسبت به سنگ طبیعی می باشد که باعث سبکی سازه شده و در مناطق زلزله خیز گزینه بسیار مناسبی می باشد. مقاومت ورق کامپوزیت 60 برابر بیش تر از سنگ گرانیت 3 سانت می باشد.

ورق کامپوزیت طرح سنگ
ورق کامپوزیت طرح سنگ