نصب نمای ترمووود

در تولید چوب ترموود از مغز چوب درخت کاج استفاده می گردد. جهت عدم شل شدگی حلقه های چوب توصیه می گردد در زمان نصب، مغز چوب به سمت زیر سازی و داخل قرار بگیرد و که این عمل موجب می شود قسمت نرم تر ترموود، از آسیب های فیزیکی در امان بوده و قسمت سخت پروفیل، در معرض شرایط جوی همانند تابش نور خورشید و باد باران قرار بگیرد. نصب چوب نما و ترموود نیازمند زیرسازی اصولی نیز می باشد که در مقایسه با دیگر متریال های نما، ساده تر می باشد. نصب نمای ترموود داره نکاتی می باشد که اگر در رعایت این نکات کوتاهی شود، نمای ترموود دچار مشکل خواهد شد. در این مقاله به مراحل نصب چوب نمای ترموود می پردازیم.

 

نصب چوب ترموود نمای ساختمان

جهت سرعت در نصب نمای چوب ترموود، باید کلیه عملیات سازه به اتمام رسیده باشد تا موجب تداخل با دیگر امور نما نگردد و کیفیت کار نما در انتها مطلوب باشد. برای دارا بودن یک نمای شکیل، طراحی و اجرای آن را باید به متخصصان این حوزه سپرد تا طراحان با استفاده از اصول معماری و شهری، طراحی ایده آلی را برای شما اجرا نمایند. بهتر است قبل از اجرای نمای ترموود ، از شرکت مورد نظر طرح اجرا شده کامپیوتری پروژه را درخواست نمایید. این کار باعث می شود تا تصویر بهتری از ساختمان داشته باشید و اگر ایرادی در کار مشاهده می نمایید، قبل از استارت پروژه آن را اصلاح نمایید. با توجه به اینکه ترموود متریال طبیعی می باشد با تغییر در جهت نصب الوارها، می شود بافت و طرح متفاوتی را اجرا نمود.

نصب نمای چوب ترموود
نصب نمای چوب ترموود

مرحله ۱. زیرسازی نمای چوبی ساختمان

مهم ترین نکته ای که باید قبل از نصب نمای ترموود به آن توجه داشت، تراز بودن سطح نصب می باشد که باید در جهت عرضی و طولی، از تراز بودن سطوح اطمینان حاصل نمایید تا در حین نصب پروفیل های ترموود دچار مشکل نشوید. رعایت نکردن این نکته موجب به هم ریختگی فواصل بین چوب ها شده که باعث می شود ظاهر انتهای کار، دلچسب نباشد.
هر متر مربع ترموود در حدود ۱۰ کیلوگرم بار را بر زیرسازی اعمال می کند. بنابراین باید از مقاومت سطح زیرین نما، مطمئن شوید تا با محاسبه دقیق، بهترین متریال زیرسازی مناسب وزن چوب ها انتخاب گردد. از دیگر نکاتی که رعایت آن موجب بهتر شدن کار خواهد شد، رعایت فاصله سه سانتیمتری در پشت زیرسازی می باشد که موجب تبادل هوا و خشک شدن رطوبت نیز می شود. شایان ذکر است فاصله هر پروفیل زیرسازی قوطی فلزی ۴۰×۴۰ در سطح پایینی زیرسازی حتما باید ۶۰ سانتیمتر نیز باشد.
جهت نصب زیرسازی چوب نمای ترموود به فلز و سیمان باید از پیچ های استیل با رول پلاک به طول ۶ سانتیمتر استفاده کرد تا دچار لقی و ایجاد صدا نگردد. توصیه دیگر این می باشد که سطح زیرسازی رنگ گردد.

 

مرحله ۲. نصب نمای چوب ترموود

بصورت کلی نصب ترموود بر روی زیر سازی به سه روش پیچ از رو ، فاق و زبانه و کلیپس انجام می پذیرد که در تصویر، این سه روش را مشاهده می نمایید :
در روش پیچ از رو، باید به این نکته توجه داشته باشید که قبل از وارد کردن پیچ به چوب، آن را سوراخ و خزینه نمایید. در صورت وارد کردن پیچ بصورت مستقیم به چوب، احتمال ترک خوردگی چوب بسیار بالا می رود.
در روش نصب نمای ترموود با استفاده از کلیپس، جنس زیرسازی از پروفیل های گالوانیزه بوده و چوب ها به وسیله کلیپس های مخصوص به زیرسازی متصل می گردند. از مزیت های اجرای نصب چوب نما با کلیپس می توان به مخفی شدن پیچ ها اشاره نمود و از معایب آن می توان به هزینه بالای زیرسازی با فلز نیز اشاره کرد.
روش دیگر نصب ترموود بر روی نما، استفاده از پروفیل های مخصوصی است که چوب نما بصورت زبانه ای بر روی یکدیگر سوار می شوند که در تصویر مشخص می باشد. از مزیت های این روش می توان به مخفی بودن میخ و پیچ ها نیز اشاره نمود که در زیبایی نما بسیار موثر است.

روش نصب نمای چوب ترموود
روش نصب نمای چوب ترموود

مرحله ۳. رنگ چوب ترموود

جهت حفظ ظاهر و همچنین بالا بردن عمر چوب ترمو از رنگ ترموود استفاده می گردد. رنگ چوب ترموود موجب زیبایی دوچندان چوب شده و رگه های آن را نمایان می سازد. از عوامل جوی که به چوب آسیب فراوانی می رساند نور خورشید و اشعه UV نیز می باشد که به مرور می تواند باعث از دست رفتن رنگدانه های چوب شود. رنگ ترموود با نفوذ در عمق چوب باعث عدم جذب رطوبت شده و از رشد قارچ و کپک در چوب ترمو جلوگیری می نماید.

 

نکات مهم در نحوه اجرای نمای چوب ترموود

با رعایت نکات کلیدی در نصب چوب ترمووود، در انتهای پروژه نمای زیبا و چشمگیری را خواهید داشت.
۱. برای افزایش در سرعت نصب نما، اجرای نمای چوب ترمو را به عنوان آخرین مرحله در نما در نظر بگیرید.
۲. قبل از نصب زیرسازی، از تراز بودن سطوح اطمینان حاصل نمایید.
۳. از مستحکم بودن سطح زیرین نیز مطمئن شوید زیرا باید تحمل وزن ده کیلوگرم در هر مترمربع برای چوب درختان سوزنی برگ و بیست کیلوگرم در هر مترمربع برای چوب درختان پهن برگ را نیز داشته باشد.
۴. پشت سطح زیرین باید در حدود ۳ سانتی متر فضای خالی جهت تبادل هوا وجود داشته باشد.
۵. زیرسازی فلزی باید از وزن سبکی برخوردار باشد.
۶. فاصله ۶۰ سانتیمتری سطح پایین زیرسازی بین هر دو پروفیل فلزی ۴۰×۴۰ نیز باید رعایت شود.
۷. جهت نصب زیرسازی به سطح فلز و سیمان، باید از پیچ های استیل ۵ و ۷ سانتی با رول پلاک استفاده نمود.
۸. توصیه می گردد زیرسازی نما، رنگ گردد.
۹. جهت عدم ترک خوردگی بر روی چوب، حتما با شماره مته مناسب، چوب سوراخ شود. وارد کردن پیچ بصورت مستقیم به ترموود، موجب ترک خوردگی آن می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *