بهترین چوب برای نمای چوبی ساختمان

بهترین چوب برای نمای چوبی ساختمان


چوب ترموود : بهترین گزینه برای ساخت نمای چوبی ساختمان

چوب ترموود، نوعی از چوب با ویژگی‌های منحصربه‌فرد بوده که برای مصارف گوناکونی از جمله نمای ساختمان به کار می‌رود. این چوب با اعمال فرایندی که با بخار آب و گرمای کنترل شده (بین ۲۱۰-۲۱۵ درجه سانتیگراد) همراه است، در برابر رطوبت، حشرات و فساد نیز از مقاومت بالایی برخوردار می باشد بنابراین، استفاده از ترموود در ساخت نمای چوبی، گزینه بسیار ایده‌آلی می باشد.

با توجه به طبیعی بودن ترموود، این چوب دارای زیبایی فوق‌العاده‌ای می باشد که با مرور زمان زیبایی و فرم اولیه خود را حفظ می نماید. از این روی، چوب ترموود یکی از محبوب‌ترین متریال‌ها در صنعت ساختمان می‌باشد. علاوه بر زیبایی، این چوب دارای خواص عایق حرارتی و صوتی است که برای کاهش هزینه های مصرف انرژی مورد استفاده قرار میگیرد.

اجرای نمای چوب ترموود
اجرای نمای چوب ترموود

چه نوع چوبی برای نمای ساختمان مناسب است؟

چوب از دیرباز به عنوان یکی از اولین مصالح ساختمانی بوده است که بشر از آن در ساخت خانه، به خصوص در نمای خانه از آن استفاده نموده است. چوب ترموود به دلیل خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خود، مجریان صنعت ساختمان را به اجرای طرح‌های خلاقانه نیز ترغیب می‌کند و همچنین دارای جذابیت بصری فراوانی نیز می باشد. با این حال، برای اجرای نمای چوبی، نمی توان از هر نوع چوب نیز استفاده نمود.

با توجه به اینکه نمای ساختمان بیشتر از دیگر اجزای ساختمان در معرض عوامل محیطی مانند رطوبت و تابش نور خورشید قرار دارد، چوبی که برای ساخت نمای ساختمان استفاده می‌شود باید از مقاومت بالایی برخوردار باشد و با شرایط محیطی سازگاری داشته باشد تا دچار تغییر شکل و پوسیدگی نگردد. امروزه ترموود به دلیل فرایندی که تحت عملیات حرارتی طبیعی انجام می‌گیرد، به‌عنوان مستحکم ترین چوب برای اجرای نمای چوبی ساختمان شناخته می‌شود. این نوع چوب، به دلیل مقاومت بالای خود در برابر شرایط محیطی، از ترموود می‌توان برای ساخت نمایی ماندگار و با کیفیت بسیار بالا برای ساختمان ایجاد کرد.

اجرای نمای ترموود
اجرای نمای ترموود

علت استفاده از ترموود در نمای ساختمان چیست؟

استفاده از چوب ترموود برای نمای ساختمان، دلایل فنی و زیبایی‌شناسی بسیاری دارد. مقاومت بالای چوب و زیبایی طبیعی آن، 2 عامل اصلی هستند که برای معماران ساختمان جذابیت دارند. همچنین، چوب به دلیل وزن کمترش نسب به دیگر متریال ها مانند سنگ، شیشه و آجر، مناسب برای اجرای نمای ساختمان است و بار اضافه‌ای بر روی ساختمان تحمیل نمی کند. بنابراین، استفاده از چوب و ترموود به عنوان یکی از مصالح ساختمانی، انتخابی هوشمندانه و جذاب برای ساختمان‌های مدرن است. به همین دلیل، بسیاری از سازندگان ساختمان در حال حاضر از چوب و ترموود برای ساخت نماهای سازه استفاده می‌کنند.

بهترین چوب ترموود نمای ساختمان
بهترین چوب ترموود نمای ساختمان

با اینکه مواد مصنوعی بسیاری در بازار وجود دارند که دارای ویژگی های بیشتری نسبت به چوب طبیعی هستند و از لحاظ ظاهری شبیه به چوب طبیعی هستند مانند چوب پلاست، اما این مواد مصنوعی نتوانسته اند جایگاه چوب طبیعی را از آن خود کنند و افراد، متریال طبیعی را به مصنوعی ترجیح میدهند. از مزایای ترموود، می توان به قابلیت بازیافت آن اشاره کرد که به حفاظت از محیط زیست کمک می‌کند. همچنین، با دوام بالا و قابلیت مقاومت در برابر عوامل محیطی و تغییرات آب و هوایی، این ماده، به‌عنوان یک انتخاب عالی برای اجرای نماهای چوبی، محسوب می‌شود.

 

ویژگی ها و مزایای چوب ترموود

ترموود نوعی چوب اصلاح شده می باشد به دلیل مزایای فراوانش در نمای ساختمان مورد استفاده قرار میگیرد. چوت ترموود ساختار طبیعی خود را حفظ کرده و در فرآیند تولید آن از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود. یکی از مزایای ترموود، دارا بودن عمر طولانی است که از آن به عنوان یک ماده ساختمانی پایدار و مقاوم استفاده می‌شود. این فراورده چوبی از نظر استحکام و پایداری در نمای ساختمان بسیار خوب عمل می‌کند و مقاومت بالایی در برابر نفوذ رطوبت دارد. از دیگر مزایای ترموود می‌توان به خاصیت ضد پوسیدگی و نفوذ ناپذیری در برابر رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها اشاره کرد. استفاده از ترموود بر اثر مجاورت با باران و رطوبت، ثبات ابعادی خود را حفظ کرده و دچار تغییر سایز طولی و عرضی نمی گردد که این ویژگی آن را به انتخاب اول معاران ساختمان مبدل نموده است. جهت افزایش عمر و ماندگاری نمای ترموود، توصیه می شود که چند سال یک بار نما بصورت کامل توسط رنگ ترموود نیز رنگ شود.

در ادامه دیگر مزایا و ویژگی های ترموود ذکر شده است :

  • مقاومت بالا در مقابل نفوذ رطوبت و عدم پوسیدگی
  • عمر و پایداری بالا
  • طبیعی بودن متریال و عدم استفاده از مواد شیمیایی
  • ضد قارچ و کپک
  • ضد حشرات آفت چوب
  • دارای ثبات در ابعاد
  • وزن سبک
  • دارای قابلیت شستشو
  • امکان رنگ کردن
  • دارای تنوع در ابعاد
  • دوستدار محیط زیست
  • حمل و نصب آسان
  • امکان نصب در هر شرایط آب و هوایی حتی در محیط مرطوب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *