نمای کامپوزیت قوسی

از مهمترین ورق کامپوزیت قابلیت خمش آن می باشد. ویژگی در بسیاری از مصالح ساختمانی دیده نمی شود، و چنانچه دارای این قابلیت هم باشد روند آن بسیار پیچیده بوده و به سادگی ورق کامپوزیت خمش آن انجام نمی‌پذیرد.

نمای کامپوزیت قوسی
نمای کامپوزیت قوسی

از خصوصیاتی که در زات ما انسان ها وجود دارد درک ظرافت و زیبایی می باشد لذا جذابیت و زیبایی ساختمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در صنعت ساخت و ساز معماران طراح تمام سعی خود را در خلق ساختمانها با نماهای خاص و جذاب را انجام می دهند.

ورق کامپوزیت به دلیل ویژگیها و مزایایی همچون : سبکی وزن، نصب و اجرای آسان و سریع، امکان شکل پذیری و خمش آن، امکان اجرای انواع طرح های خاص و پیچیده، رنگ بندی زیاد، قابلیت ضد حریق دارای محبوبیت فراوانی بین معماران و انبوه سازان می باشد.

در این مطلب ویژگی خاص خمش ورق کامپوزیت اشاره خواهیم داشت.

معماران از متریال های مختلفی جهت نمای ساختمان استفاده می کنند اما می توان گفت که هیچ متریالی همانند ورق کامپوزیت آلومینیوم قابلیت خمش و انعطاف پذیری را ندارد.

در اینجا مهمترین سوالی که برای مشتریان به وجود خواهد آمد این است که آیا ورق کامپوزیت آلومینیوم را میتوان خم کرد؟ پیش از این که به این سوال بپردازیم باید موارد بیشتری در رابطه با ورق کامپوزیت و طریقه استفاده از آن در صنعت ساختمان را بررسی کنید.

دستگاه خم ورق کامپوزیت
دستگاه خم ورق کامپوزیت

چگونه می توان ورق کامپوزیت را خم کرد؟

ورق کامپوزیت آلومینیوم مورد استفاده در نمای کامپوزیت در قیاس با دیگر مصالح ساختمانی سنتی از جمله چوب طبیعی، شیشه، آجر و سنگ دارای قابلیت انعطاف پذیری بیشتری می باشد ورق کامپوزیت از دو لایه اصلی از جنس آلومینیوم و یک لایه از جنس مواد غیر آلومینیوم و پلی اتیلن مواد معدنی ساخت شده است که طی فرایندی این سه لایه با چسب مخصوص به هم پرس و چسبانده می شود.

بعضی از روش‌های قدیمی در خم کردن پانل های ورق کامپوزیت آلومینیوم وجود دارد. روشهای معمول از پردازش پلاستیک و فلز استفاده می نمودند اما این روش ها باعث به وجود آمدن اثر برگشت فنر می‌شود که این روش در متریال های فلزی و آلومینیومی خود را بیشتر نشان می‌دهد. اثر برگشت فنر می تواند روی ابعاد تمام شده پروژه موثر بوده و باعث بروز مشکلاتی شود. جهت جلوگیری از بروز این مشکل محاسب باید تنش بسامد را آنالیز کرده و قبل از شروع اجرای نمای ساختمان آزمایش ها مربوط به شعاع خمش را با فرمول محاسبه نماید.

البته باید متذکر شد این روش تنها راه خمش ورق کامپوزیت نمیباشد و پیمانکاران بر اساس نوع پروژه می توانند از روش های دیگر خم ورق کامپوزیت استفاده نمایند.

نورد ورق کامپوزیت دارای چالش هایی می باشد که به آنها اشاره خواهیم داشت

نمای قوسی کامپوزیت
نمای قوسی کامپوزیت

دستگاه‌های نورد فلز

تکنولوژی خمش مخصوص ورق های کامپوزیت در کشور ایران موجود نیست لیکن باید از دستگاه های موجود جهت نورد ورق کامپوزیت استفاده نمود. دستگاه نورد صفحات آهنی دارای دقت بسیاری نبوده و دارای براده آهن و کثیف کاری می باشند پروژه های ایجاد شده طی فرایند نورد ایجاد خط و خش بر روی ورق کامپوزیت میشود.

 

عملیات فلت گیری انجام نمی پذیرد

به طور موردی که بطور معمول پس از نصب ورق کامپوزیت در نمای کامپوزیت قوسی مشاهده می شود خط عمودی در انتهای ورق می باشد. برای مرتفع ساختن این مشکل باید در زمان نورد ورق کامپوزیت، ورقهای ویژه را به انتهای ورق کامپوزیت اضافه نمود. با این روش کل سطح ورق کامپوزیت می گردد. اگر این فرایند انجام نشود مساحتی در حدود ۱۰ سانتیمتر در انتهای ورق کامپوزیت نورد نمیگردد و می تواند باعث بروز خط و خش بر روی ورق کامپوزیت گردد.

نمای قوسی ساختمان
نمای قوسی ساختمان

بروز درصد خطا در دستگاه نورد

به طور معمول دستگاه های ورق کامپوزیت آنالوگ بوده و دیجیتال نیستند و اپراتور دستگاه نورد باید با آزمون و خطا و و با تجربه قبلی به عدد خیز برسد بنابراین عوارض زیادی مشاهده میشود که خیز ورق کامپوزیت در دو سمت ورق خصوصی به صورت یکسان نمی باشد. برای جلوگیری از این مشکل باید از اپراتور حرفه ای و با تجربه استفاده نمود.

حمل ورق کامپوزیت نورد شده

گذاشتن و دپوی ورق های کامپوزیت آلومینیوم بر روی یکدیگر باعث تغییر اندازه در آنها شده و میتواند باعث مشکلات در نمای ساختمان گردد بنابراین باید در حین انتقال و دپو دقت لازم فراهم شود تا ورق ها فشاری به روی هم وارد نیاورند.

 

استفاده از قوطی های نورد شده در هنگام نصب ورق کامپوزیت

بعد از نورد و انتقال ورق برای حفظ فرم شعاع قوسی در طولانی مدت لازم است با قوطی های آلومینیومی به صورت نورد شده در پشت ورق های کامپوزیت با چسب مخصوص و پرچ نصب شوند. لذا بسیاری از پیمانکاران به جهت هزینه و طولانی شدن پروسه نصب معمولاً از انجام این پروسه امتناع می ورزند.

اجرای نمای کامپوزیت قوسی
اجرای نمای کامپوزیت قوسی

نمای کامپوزیت قوسی را می توان بر روی نمای کامپوزیت طرح چوب، نمای کامپوزیت طرح سنگ، نمای کامپوزیت طرح آجر، نمای کامپوزیت طرح آینه ای، نمای کامپوزیت ضد حریق، نمای کامپوزیت طرح سه بعدی و تابلو کامپوزیت اجرا نمود و همچنین با خم کردن پانل های آلومینیوم می توان از آن در دکوراسیون داخلی استفاده نمود.

نمای کامپوزیت قوسی آینه ای
نمای کامپوزیت قوسی آینه ای